Extáze a narkóza
Hellou
Dobrý den,
je mi 20 let a na konci září mám jít na operaci menisku v koleni pod celkovou narkózou. Již téměř rok jsem uživatelka extáze, snažím se dělat alespoň měsíční rozestupy, někdy jsou pauzy delší, někdy kratší. Dávám si ji pouze na akcích, poslední by měla být na konci srpna a pak až do operace bez extáze. Chtěla bych se zeptat, zda je možné, že se to projeví v krevních testech na předoperačním vyšetření případně jak dlouho po užití je tato droga zjistitelná z testů, zda bych měla lékaře informovat a jaká jsou rizika spojená s užíváním extáze v průběhu operace? Mnohokrát děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den, Hellou.
Detekce MDMA/Extáze:
moč = maximálně do 14 dní (při občasné konzumaci cca do týdne)
krev = 1 až 3 dny
sliny = totožná jako u krve
Musíte, ale brát v potaz, že toto jsou pouze orientační údaje. Vždy záleží na několika aspektech a to především na intenzitě předešlé konzumace, na kvalitě drogy a na organismu, jak dalece je schopen se s procesem odbourávání toxických látek z těla vypořádat. Proto to může být velmi individuální a zároveň rozdílné.
U distribuovaných drog není nikdy jistota, co všechno kupované látky vydávané za extázi, pervitin, kokain apod. obsahují. Mnohokrát jsou příměsi mnohem nebezpečnější než droga sama, možná byste se sama divila, co vše jde pod názvem Extáze dnes všechno koupit. Tam se pak vůbec nedá předpokládat, jak to bude působit, s čím reagovat a jaká hrozí rizika.
Před samotnou operací Vás budou čekat předoperační vyšetření, také budete vyplňovat formulář, který bude mapovat Vaši zdravotní anamnézu a mezi otázkami, které se dotazují například na úrazy, aktuální užívání léků, dětské nemoci, rodinnou anamnézu, poslední užívání antibiotik apod. je i dotaz na kouření cigaret, užívání alkoholu a dalších drog. Dle mého názoru je dobré, aby lékaři věděli o všem. Především s ohledem na případná rizika spojená s kontraindikacemi v souvislosti s podáním medikace. Také pro anesteziologa je toto důležitá informace.
Pokud je to operace plánovaná a Vy už teď víte, že Vás čeká, doporučuji neužívat žádné psychotropní látky.  Doporučuji už teď vysadit a nechat tělo, aby se opět dostalo do své rovnováhy. Nejdete na operaci určitě pro nic za nic, přijde mi zbytečné, pokud máte zdravotní potíže organismus ještě zatěžovat drogami. Pro organismus, včetně psychiky je konzumace jakýchkoliv drog vždy velká zátěž. Organismus se bude muset vypořádat se zákrokem samotným, anestezií, rekonvalescencí a tím vším co k pooperačním stavům patří, je zcela zbytečné ho ještě zatěžovat drogami, už tak to bude náročné i bez drog.
Ale je to samozřejmě na Vás...
Mějte se hezky, ať vše dobře dopadne.
S pozdravem MK