Jak můžu přestat?
Elis
Dobrý den. Je mi 17 let a před rokem a půl jsem začla užívat pervitin. Začalo to střední školou, novými kamarády a hlavně akce. Když mi to bylo nabídnuto neměla jsem problém to zkusit. Ted mám problém s tím, to odmítnout. Když na to přisli rodiče tak jsem měla měsíční pauzu. Kamarády kteří neberou jsem ztratila. Po měsíci jsem zase začla a jsem v tom zpátky. Rodiče ale spíš nic neví. Ani jim to nechci říct, protože se strašně stydím a nechci jim zase ublížit. Vím, že napíšete. Jiné kamarády, jiné prostředí. Ale stejně ve škole to opět potkám. Na detox nechci jít, jelikož nemám dodělanou školu a chci vystudovat. Tak jak by jste mi mohli poradit? Myslíte si že po roce a půl dokážu přestat sama.. ? Když opravu budu chtít a můj nový přítel mi pomůže.?

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den, Elis.
Zda to zvládnete či ne, záleží především na Vás samotné.
Nemusíte na detox, nemusíte do léčebny, ale můžete docházet například na průběžné ambulantní konzultace. Chutě na drogy se vrací v různých intenzitách a frekvencích (také mohou být záludně rafinovaně skryté), pokud nebudete mít odbornou terapeutickou podporu, budete to mít zbytečně těžké a možná se Vám nepodaří abstinence úplně udržet.
Doporučuji se pořádně vyspat, odpočinout si, zároveň se spojit s nějakým zařízením a dohodnout si, alespoň ambulantní formu léčby. To znamená, že můžete normálně fungovat ve svém běžném životě, práce, škola, rodina, zájmy atd. a docházet na pravidelné a průběžné skupinové nebo individuální sezení, podle toho jak si to v daném zařízení dohodnete. Dnes již existují i jiné možnosti než pobyt na psychiatrii, dají se využít i odborná zařízení, které nespadají pod zdravotní sektor, neměla byste tedy žádný záznam v lékařské dokumentaci.
Když to celé shrneme a stále se opíráme o fakt, že plánujete s pervitinem skoncovat, doporučuji to udělat co nejdříve, nejlépe hned. Čím déle to budete protahovat, tím to pro Vás bude časem složitější. Užívat drogy není nikdy bezpečné. A to nejen v oblasti zdraví, ale myšleno celkově ve všech oblastech života.
Kdybyste si to přece jenom rozmyslela s využitím pomoci, klidně napište.
Mějte se zatím hezky, přeji Vám dostatek sil a odhodlání. Držím palce!
S pozdravem MK