Kamarád bere drogy
Lilen
Dobry den, muj kamarad bere drogy jedna se o pervitin nebo něco takoveho drogu snupe nebo kouří ne kazdy den ale dela to. A i přes to ze je cistotny můžu se od něj nakazit kdyz piju s jedné skleničky nebo kdyz mi da pusu? Jak se můžu chranit? Děkuji za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Lilen, zdravím Vás, děkuji za důvěru.
Z Vašeho dotazu není jasné, na jaké nemoci se ptáte. Běžnými chorobami, jako je chřipka apod., se polibkem, pitím ze stejné skleničky, atd., samozřejmě nakazit můžete, to ale, předpokládám, víte.
Máte nejspíš na mysli nakažlivé nemoci, které jsou, kromě běžné populace, rozšířeny mezi uživateli návykových látek, podobně, jako u dalších "rizikových" skupin.
Odhaduji, že se ptáte zejména na možnosti přenosu virů HIV, HCV a HCB (žloutenky typu C a B), nebo bakterie syfilis.
Viry a bakterie zmíněných nemocí se přenáší zejména krví, nitrožilní aplikací drog nebo léků, tetováním, piercingem, nechráněným pohlavním stykem, používáním společných hygienických potřeb (zubní kartáčky, holicí strojky, při porodu nebo kojení, z nemocné matky na dítě a manipulací s infekčním materiálem (riziková povolání apod.)
Takže pokud máte na mysli zmíněné nemoci, jejich viry a bakterie jsou ve vnějším prostředí neodolné a poměrně rychle umírají. Při zachování základních hygienických pravidel se tedy nenakazíte, určitě ne polibkem, sdílením skleničky s nápojem, použitím společního nádobí, nebo ze záchodového prkýnka, či ve sprše.
HIV, HCV, HBV a syfilis se nepřenáší:
- slinami, slzami
- bodnutím komárem
- použitím WC (jsou-li dodrženy základní hygienické podmínky)
- ve sprše, v bazénu
- v nemocnici
- příborem
Doporučuji přečíst si podrobnější informace na našich stránkách:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
Připojuji ještě chybějící info o syfilis:
Syfilis, nazývaná také příjice nebo lues, je infekční pohlavně přenosná choroba, kterou vyvolává bakterie spirálovitého tvaru - spirochéta Treponema pallidum. Člověk je jediným hostitelem této bakterie.
Syfilis se přenáší pohlavním stykem - vaginálním, análním i orálním, krví, prostřednictvím drobných poranění na kůži nebo sliznici. I jiný přenos je možný - např. kontaminovanými předměty.
Bakterie může napadnout i plod těhotné syfilitické ženy v případě proniknutí placentou (transplacentární přenos), dítě se rovněž může nakazit mateřským mlékem při kojení. V případě, že k tomu dojde, dochází u novorozence k závažnému poškození organismu, které nezřídka končí smrtí. Dříve představovala riziko i krevní transfuze, v dnešní době už je takový přenos téměř vyloučený díky důkladnému testování dárců krve.
Pro nemoc jsou typická tři stádia, přičemž v konečné fázi dochází k vážnému poškození organismu, demenci a v případě absence léčby i ke smrti nebo invaliditě.
Syfilis příznaky nemoci
Inkubační doba choroby se pohybuje v rozmezí 9 - 90 dnů, nejčastěji 3 týdny.
Choroba syfilis je charakterizována třemi vývojovými fázemi.
1. Primární stadium, příznaky - prvním příznakem nemoci je vznik rudého, tvrdého nebolestivého vředu, který se objeví asi za 3 týdny od sexuálního styku v místech, kde bakterie pronikla do organismu. Z vředu po zmáčknutí vytéká čirá, vysoce infekční tekutina. O další 3 týdny později zpravidla dojde ke zduření svodných lymfatických uzlin (pokud je místem průniku genitál, jde o tříselné mízní uzliny, pokud jde o ústa, zvětší se krční uzliny). Uzliny jsou zvětšené většinou jen na jedné straně. Vřed během měsíce až 6-ti týdnů spontánně vymizí.
2. Sekundární stadium, příznaky - zpočátku typicky únava, deprese, zvýšená teplota, bolesti hlavy, kloubů nebo kostí. Rozvíjí se povšechné zvětšení mízních uzlin po těle. V druhé fázi infekce postupuje mízní cestou a šíří se krevním oběhem do celého těla. Náhle se objevuje symptomatická vyrážka na kůži trupu a končetin a na sliznicích. Vyrážka může mít různý vzhled, většinou je ohraničená a nesvědí. Postižení sliznic je časté, poškození tkání - léze jsou též infekční. Asi ve 30% případů jsou postiženy sliznice v ústech, při postižení krčních mandlí vzniká syfilitická angína (na sliznicích a mandlích většinou růžové až červené plošky / pupínky / vřídky). Tyto příznaky se po odeznění mohou znovu objevit a několikrát zopakovat. Syfilida v této fázi může být provázena hepatitidou, vysokými horečkami nebo zánětem mozkových blan. Pro toto období jsou typické další, poměrně rozmanité, kožní příznaky. Přibližně do dvou let všechny projevy mizí a nemoc přechází do své latentní (bezpříznakové) fáze.
3. Terciární stadium, příznaky - třetí fáze nemoci, tzv. pozdní syfilis, náhle přeruší latentní stádium, v jehož průběhu se infikovaný cítil zdráv a bez komplikací. Ale právě v latentní fázi se bakterie šíří organismem a poškozuje ho. Latentní období končí po 5 - 20 letech. V tomto stádiu je pacient nejméně nakažlivý pro okolí, protože bakterie jsou uzavřeny v obalu imunitních buněk. Zánět poškozuje nervovou tkáň, což vede k neurologickým příznakům (obrna) a psychologickým změnám (poruchy řeči, demence, což v konečném stádiu vede k tzv. progresivní paralýze s celkovým rozpadem osobnosti.). Dále bývají postiženy kosti, klouby, játra a jiné orgány. Hrozí riziko narušení cév, především aorty a koronárních cév, na nichž dochází k nekróze stěny s rizikem vzniku výdutí (aneurysmat). Charakteristický je rozpad kožní i kostní tkáně, což destruuje nosní přepážku a horní patro v dutině ústní.
Syfilis léčba
Základem léčby je včasná diagnóza. Léčbu zajišťuje dermatovenerolog na příslušném oddělení. K vyléčení se aplikují antibiotika, většinou penicilin. V případě alergie na penicilin se používá tetracyklin.
Nejčastěji se lék podává injekcí do svalu. V případě první a druhé fáze nemoci trvá léčba přibližně 14 dní. V latentní fázi se pacient léčí antibiotiky 3 týdny a syfilis s neurologickými příznaky 10 - 30 dní.
Nebezpečné na této chorobě by mohlo být přehlížení příznaků a nezahájení léčby včas. Syfilis postihuje vnitřní orgány, kůži, kardiovaskulární systém, pohybovou a centrální nervovou soustavu.
Syfilis podléhá povinnému hlášení. To v praxi znamená, že vyšetřující lékař je povinen informovat o pacientově onemocnění místní hygienickou stanici. Společně se pak účastní vyhledávání pacientových sexuálních kontaktů, které musí rovněž podstoupit vyšetření na syfilis. Onemocnění se nejčastěji vyskytuje ve věkové skupině 15 - 30 let.
Všichni lidé, kteří prodělali syfilis, jsou po zaléčení průběžně sledováni lékařem. Ve stanovených termínech se provádí odběry krve. V prvním půlroce se kontroly provádějí jednou za 1-2 měsíce, v následujícím pololetí dvakrát. Druhý rok je nutné se na kontrolní vyšetření dostavit ještě dvakrát. Pacienti, u kterých došlo k rozvoji terciárního stádia, a pacienti s vrozenou syfilidou (infikováni jako plod od syfilitické matky) se z evidence nevyřazují nikdy.
Syfilis, pokud se léčba zahájí včas, je onemocněním velmi dobře léčitelným a vyléčitelným. V 1. stadiu zcela bez následků, v 2. stadiu s možnými zdravotními následky. Syfilis ve 3. stadiu se vyléčit nedá.
Prevence onemocnění
Ještě před léčbou začíná prevence. Prevencí rozumíme věrnost partnerovi, odpovědné sexuální chování, tzn. bezpečný sex s použitím kondomu, který při správném použití snižuje riziko přenosu na minimum. Na druhou stranu v případě, že jsou infekční ložiska mimo oblast krytou kondomem, nemůže ani ten nemoci zabránit.
Stačí takto?
Kdybyste se ještě potřebovala na cokoli doptat, napište.
Přeji krásný zbytek léta,
Amrit Sen.