Strach ze zavislosti
Jiri
Je mi 23. Od moji prvni zkusenosti ubehly uz 2 roky drogu neuzivam pravidelne, avsak v posledni dobe vypchral naivni nahled na situaci, kdy jsem si uvedomil, ze to vlastne mam prumerne 3x do mesice, nevim co s tim. Nehorsi je doba po zkonceni \'\'najezdu\'\' tedy doba\'\'dojezdu\'\', kdy mam deprese zatim ne moc silne zato vycitky jsou stale vetsi bojim se to nekomu rict a asi predevsim sam sobe priznat, ze je to spatne a ze bude hur, kdyz neprestanu. Mam zatim to stesti ze se stale drzim na studiich na VOS a ze uz 5 let a stale pracuji v podniku za barem. Z rodiny dle meho nikdo nic netusi, ale lidi v mem okoli si tim jsou vic nez jisti. A take me podle toho prirozene skatulkuji. Dost jsem o metamfetaminu nacetl (uzivani, hrozby, zdravotni rizika, chovani okoli vuci uzivateli) musim rict, ze zatim je vse relativne ok. Ja ani nevim jak to popsat, ale chci prestat! Uzivam jen snupanim, nitrozilne jsem zatim jeste nemel a ani nechci to pro me znamena nebo jako vetsi propast v uz tak velkem problemu. Ziju na male vsi, kde se tato droga vyskytuje ne primo, ale v okoli je toho dost podobne je to i s uzivateli. Se kterymi nekomunikuji, krom shanky po droze, protoze je to pro me skupina lidi dost nebezpecna a nepotrebna k jakekoliv konverzaci na bezna temata. Nejhorsi je ze se sam sebe jako \'\'fetaka\'\' nevidim, ale vim ze s kazdou dalsi davkou prakticky jsem. Je to jako propast a me se zda ( zejmena na \'\'dojezdu\'\'), ze se propadam stale hloubeji. Ovsem po uplnynuti depresi a dlouhem spanku je vse zase ok. Ale pri skoro pri kazde prilezitosti si trosku dam. Co stim?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Jiří.
S drogami je to vždy dost ,,ošemetné" a nikdy nejde nikomu zaručit, jak brzy návyk přijde. Na látku pervitin se psychický návyk vytvoří velmi snadno a rychle (i Vy sám uvádíte: ,,při každé příležitosti, si trošku dám". Ostatně pokud budete v konzumacích pokračovat, může se to zvrtnout úplně nikam jinam a pak už to rozhodně není zábavné a ani ohromující.
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, zda Vám za to stojí...
V případě dalších doplňujících dotazů, klidně napište kdykoliv znovu. Pokud byste si chtěl o Vašem užívání s někým osobně pohovořit, tak u Vás můžete zde:
Kontaktní centrum Světlo
Sportovní 359/32
Karlovy Vary
Telefon: 727 954 163, 773 140 022
Email: kcentrum.kv@seznam.cz
Kontaktní osoba: Vodička Richard
Provozní doba: Po až Čt 7:30-19:00, Pá 7:30-17:00 (všechny prac. dny 12:00-13:00 polední pauza)
Více informací naleznete zde:
http://ossvetlokadan.webnode.cz/sluzby/k-centrum-karlovy-vary/k-centrum/
Mějte se zatím hezky a buďte opatrný.
S pozdravem MK