Neznám mítu
K.
Dobrý den,
chtěla bych Vás poprosit o radu, co dělat. Můj problém spočívá v tom, že při pití alkoholu neznám svou míru. Je mi 23let, s alkoholem jsme začali celkem brzo, kolem 14let. Rozhodně nepiju příliš často, ale už hodněkrát se mi stalo, že to dopadlo opravdu špatně. Mám totální okna, většinou se vzbudím někde pozvracená a vůbec nevím, co se stalo. Následují neuvěřitelné pocity viny. Vím, že je to něco, co nechci, přesto se tyto stavy opakují. Řekla bych, tak každý rok jednou. Mnohokrát jsem si řekla, že snad jediné řešení je přestat úplně pít, protože evidentně neznám svou hranici. Tím, že si to nepamatuji jsem schopná do sebe kopnout pravděpodobně vše, co mi přijde pod ruku. Proč má člověk potřebu dělat to, co nechce?
Chtěla bych se zeptat, zda se tento problém dá klasifikovat jako určitá forma alkoholismu? Nevím co s tím, s přáteli se o tom mluvit stydím, i když většina z nich už měla tu příležitost mě v takovémto stavu vidět. Dřív jsem to brala za mladickou nerozvážnost, ovšem postupem času si myslím, že z toho už bych měla dávno vyrůst a že to je skutečný problém. Je to vážně zvláštní, nesnáším opilé lidi, holky obzvláště, je to nechutné, tak proč mám takové sklony? Myslím, že za tím stojí hlubší problémy psychického rázu. Chovám se vážně hrozně, když jsem opilá. Jsem taková koketa, i když ve skutečnosti o žádné románky s cizími kluky nestojím a hlavně mám přítele, kterého mám opravdu ráda a tímto mu tak akorát hrozně ubližuji (neví o tom). Proč mám potřebu se takto chovat? Mám pocit, že to asi plyne z toho, že se chci všem zavděčit, strašně se nemám ráda, nemyslím si o sobě nic pozitivního a když se napiji, asi se ty negativní pocity zakrývají a já se cítím lépe.
Je mi skutečně trapně, líto, jak se chovám vůči svým kamarádům, příteli, rodině, nevím, jak to řešit. Hlavně se bojím, že se jednoho dne může stát něco opravdu hrozného, že někomu ublížím, nevím...Pocity po těchto excesech jsou vážně hrozné, vždy se zapřísáhnu, že už se to nesmí opakovat, že nebudu pít apod. přesto vždy nějak polevím a v samotný okamžik, kdy se napiju, na tyto pocity uplně zapomenu. Jak posílit svou vůli?
Moc děkuji za jakékoliv rady. K.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
to, co popisujete, je určitě velmi neříjemné, ale nemusíte se bát, že by se jednalo o alkoholismus. Spíše je to kombinace všeho, co jste celkem přesně popsala - ztráty zábran poté, co se člověk napije, malé sebedůvěry, snahy zalíbit se atd.
Aby se situace neopakovala, dá se udělat v podstatě dva druhy opatření. Jedno je praktické a celkem jednoduché. Určete si bezpečnou hranici, kdy ještě neztrácíte kontrolu a tu nepřekračujte. Obvykle to bývají 2 alkoholické nápoje za večer. Pokud jsou si situace, kdy k excesům dochází, nějak podobné, zkuste se takovým vyhnout nebo při nich nepít vůbec. Druhé řešení je složitější, ale jde více do hloubky a míří ke kořenům problému, a to jsou důvody, proč se Vám toto děje. Jistě by byol dobré se tím zabývat, pokud by se Vám chtělo. Nejlépe v terapii, která by se nezabývala jen povrchně pitím samotným. Pokud byste měla zájem a nevěděla, kam se obrátit, napište nejbližší město, zkusím Vám nějaké kontakty poslat.