Problémové dítě
Hela
Dobrý den , vím,že tato poradna je drogová,přesto že zoufalství píšu i vám. Mám 9 letého syna. Již přes 2 roky s ním řeším problémy a to : lže,krade peníze,nejvíce mobily. Už mi vzal i kartu do bankomatu,kouří,takže krade i v obchodě cigarety. Už jeho krádež řešila i policie. Volal na 112,vymyslel si plány poplach,takže to opět řešila policie. Navštěvuji s ním dětského psychologa,2 měsíce byl ve středisku výchovné péče.Ve škole mu to jde měl jednu 2 z Čj a 2 z chování. Už opravdu nevím kudy kam. Proto prosím jestli by jste mi nemohli nějak poradit. Děkuji Hela

Odpověděl: Amrit Sen
Helo, zdravím Vás.
Chápu Vaše zoufalství, obavy i beznaděj. Nerozumím úplně tomu, proč jste si vybrala naši poradnu, která se věnuje i rodinnému poradenství, ale v kontextu problémů, souvisejících s užíváním návykových látek. Máte snad v rodině zkušenost drogami, nadužíváním léků, problémovým pitím, nebo jiným typem závislostního chování? Pak by byly moje odkazy na podporu a pomoc konkrétnější, i tak se Vám pokusím odpovědět.
Odpusťte, nemyslím to zle a nemám v nejmenším úmyslu ještě Vám "přikládat", naopak.
Budu upřímný, pokud chlapec netrpí psychiatrickým onemocněním, o kterém byste ale po vyšetřeních, která nutně absolvoval, určitě věděla, je zcela zavádějící, hledat "jádro pudla" ve Vašem 9 letém synkovi.
Ke skryté poznámce, skutečnosti, které jste uvedla, svědčí o tom, že je chlapcův stav velmi kritický a výchovné metody, které používáte pro jeho zvládnutí, nešťastně nevhodné.
Předpokládám, že jste doporučení, která uvedu, nejen při Vašich kontaktech s institucemi, z odborných i laických stran, už nejspíš zaslechla..., proto na Vás apeluji, berte je vážně.
Co se děje, je odrazem rodinného klimatu, vztahů, událostí a zkušeností z prostředí, ve kterém chlapec vyrůstal a setrvává. Skutečnosti, které popisujete jsou s největší pravděpodobností výrazem synkovy touhy po přijetí, bezpečných a láskyplných vztazích, projevem zoufalství a voláním o pomoc.
V tuto chvíli i pro další čas, potřebujete odbornou podporu a pomoc nejen chlapec, ale především Vy, potažmo rodina, jako spolupracující celek.
Proto Vám doporučuji, má li vzniknout šance na synkovo zklidnění, k celkové pohodě a obratu k lepšímu, kontaktujte odborníky v individuální i rodinné terapii. Nesejde tolik na tom, jestli půjde o psychologa, terapeuta, nebo psychiatra. Další z možností je zapojit se do terapie skupinové.
Mám na mysli především Vás, a jestli nejste sama, tak určitě i manžela, či partnera. Získáte podporu, pochopení, pomoc a užitečné informace. Pokud k "ozdravnému" procesu přistoupíte otevřeně, s poctivou vytrvalostí, bezpochyby se dočkáte pozitivních výsledků.
V případě, že nezačnete v tomto směru konat, poroste riziko Vašeho zhroucení. Návštěvy zmíněného dětského psychologa, tak, jak byly doposud nastaveny, podle všeho nestačí. Kam až mohou eskalovat problémy chlapce, si netroufám odhadnout, ale je pravděpodobné, že Vám synka dříve, nebo později, odeberou z péče, s neveselými vyhlídkami na dětství a dospívání v prostředí, které nebude zdaleka ideální startovací plochou pro jeho další spokojený, úspěšný a šťastný život.
Obecně, přestože bývá těžké takovou skutečnost přijmout, je někdy pro dítě lepší, když je mimo rodinu, ve které trpí.
Odborníci, se kterými navážete spolupráci, budou, se všemi ohledy na Vaše soukromí, kopat za Vás. Nebudou Vás soudit, obviňovat, ani nic vyčítat, natož Vás do čehokoli nutit. Čím otevřenější dokážete být, tím více získáte. Budete "pevnější v kramflecích", uleví se Vám a zjistíte, co můžete udělat pro sebe, abyste užila více radosti, kterou bezesporu potřebujete.
Každý "ozdravný" proces je během na delší trať, neděje se mávnutím kouzelného proutku. Na změnách synkova chování se zmíněné aktivity, pokud se zapojíte, mohou v pozitivním smyslu projevit velmi brzy.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na spolehlivé odborníky, služby a zařízení v dosahu, pomůžeme najít. Můžete i do skryté poznámky, nebo pokud si to budete přát, nemusíme dotaz, ani odpověď zveřejnit, pošleme kód odpovědi, která se po jeho vložení na příslušné místo titulní stránky naší poradny, ukáže jen a pouze Vám.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete kontaktovat například pracovníky této služby:
Středisko pro psychoterapii a rodinnou terapii, Anima - terapie, z.ú.
Apolinářská 4a
128 00 Praha 2
Mobil: +420 777 113 387
Telefon: +420 224 968 239
E-mail: info@anima-terapie.cz
Web: http://www.anima-terapie.cz/
Kontaktní osoba
Hana Barešová, sekretářka sdružení
K dispozici:
Pondělí až čtvrtek, od 9 do 15, v pátek od 9 do 12 hodin.
V jiný čas prosím zanechte zprávu v hlasové schránce, nebo zašlete SMS.
Držím palce, přeji Vám i chlapcům, celé rodině vše dobré,
Amrit Sen.