Marihuana
murina
Dobrý den, mám sedmnáctiletého syna. Dnes jsem zjistila, že kouří doma trávu. Už dřív jsem měla podezdření, ale dnes se mi to bohužel potvrdilo. Můžu ho dát na léčení bez jeho souhlasu?
Děkuji

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za dotaz, zdánlivě jednuchý, ve skutečnosti spíše složitý.
Nevím přesně, co myslíte tím, "dát ho na léčení". Je bezesporu nepochybné, že před dovršením dospělosti (18 let) mají rodiče vůči svým dětem některá práva a povinnosti. V případě zneužívání marihuany a jiných návykových látek jde o nejednoduchou situaci. Na příklad při zánětu slepého střeva, kdyby nezletilý pacient z nějakého důvodu zdravotní péči odmítal, může být hospitalizován proti vlastní vůli, slepé střevo se odoperuje a on odchází domů. V případě návykových látek to takto nefunguje. Změna životního stylu ve smyslu odklonu od užívání je přímo závislá na dobré vůli a spolupráci pacienta-uživatele. Tedy lze říci, že hospitalizace proti vůli pacienta nemusí vyřešit vůbec nic.
Dále - o takové případné hospitalizaci/léčbě rozhoduje lékař, nikoli rodič. Rodič s návrhem lékaře může nebo nemusí souhlasit.
V dospívání dochází k experiemtnům s marihuanou velmi často. Statistiky uvádějí tyto experimenty asi u 60% dospívajících - a neznamená to, že tito experimentátoři spadnou do závislosti a dlouhodobého užívání návykových látek.
Další otázkou u nezletilce je, zda li jde primárně o zdravotní otázku, nebo výchovnou. Je třeba podívat se na nezletilce šířeji, v kontextu jeho dalšího chování - ve škole, doma, koníčky, a podobně. V případě vážných poruch chování přichází v úvahu výchovné opatření.
Nejdůležitější tedy ve vaší situaci je udržet se synem komunikaci a vzájemnou důvěru. Měl by vědět, že se vám jeho kouření marihuany vůbec nelíbí, vy byste měla být přístupna jeho argumentům, proč to dělá, co tím sleduje, jak to dále plánuje. Plán, co s tím, by měl být společný, jinak není reálný.
Nevím, odkud jste, ale napíšu vám kontakt na pražské pracoviště, kde můžete svoji situaci podrobně probrat s experty:
Poradna pro rodiče SANANIM, Žitná 1574/51, Praha 1. Telefon 739 268 527. Před případnou návštěvou se musíte telefonicky dohodnout na termínu.
mapa
Více zde: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Než se na první konzultaci objednáte, můžete prostudovat základní informace pro rodiče zde: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Hodně sil a správných rozhodnutí.
J.Chudomel