Po sedmi letech zase dole
Hanče
Dobrý den,
v roce 2008 jsem absolvovala léčbu (PL, TK, DC). Od roku 2009 jsem abstinovala. S bývalým přítelem, rovněž závislým na drogách (pervitin, heroin) máme šestiletou dceru. Ta se s otcem nevídá, nezná ho, jsem s ní sama. Jsem spíš samotář a introvert, toto problém není. Sedm let jsem byla čistá a na drogy jsem neměla ani pomyšlení. Mám dobrou práci, mám kde bydlet a mám dceru, kterou miluji. V minulosti jsem brala antidepresiva a od vysazení mi není úplně nejlépe. Mám pocit, že se v depresích stále topím. Rovněž jsem dvakrát zrelapsovala. Poprvé letos v květnu MDMA a podruhé před týdnem pervitin (dříve jsem si střílela, myslím, že pro mě je nejrizikovější právě ta jehla, ale tentokrát jsem šňupala... po cca 11 letech). A nebyla jsem k zastavení. Projela jsem dva dny, ale vím, že jsem ten čas mohla využít mnohem lépe. Vlastně mě to ani moc nebavilo. Dceru jsem samozřejmě doma neměla, jsem zodpovědná alespoň v něčem. Mám pocit, jako bych se vrátila zase zpět. Mám chutě, mám deprese, úzkosti. Bojím se, že jsem znova do toho kolotoče nastoupila a bojím se, že tentokrát už nebude cesta ven.
Nejsem přece nezodpovědný puberťák. Tak proč mě to chce zase semlít?
Můj psychiatr odešel jinam a na jeho místo nastoupila paní doktorka, která je cizinka. Nemyslím si, že je to jazykovou bariérou, ale nemám v ní důvěru.
Budu ráda za každou vaši radu.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Hanče,
díky za dotaz.
Jste dobrá. Relativně dlouho abstinujete, tak na to nezapomeňte. Takový relaps není úplně výjimečný. Polevila jste v ostražitosti a jste z toho zaskočená. Nemusí to vůbec znamenat nic fatálního. Víte přeci, že brát nechcete.
Nejrozumnější je obrátit se na něktreou službu následné péče. Jde li o jednorázový relaps, můžete to zastavit. Ideálně s pomocí doléčovací skupiny. Však to znáte.
Doporučuji vám neprodleně se obrátit na některé zařízení z tohoto seznamu - http://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=8&r=8#result, nebo na DC, kde jste svoji léčbu končila. Určitě vás neodmítnou, nabídnou bezprostřední podporu a také kontakt na psychiatra, se kterým by vám spolupráce vyhovovala. Spolu s nimi můžete jednak posoudit svoji aktuální situaci, ale také hledat zdroje a příčiny, které vás k relapsu přivedly.
Často to bývá tak, že podobný relaps, který nenaplní poměrně infantilní očekávání od intoxikace a přinese úzkost, zklamání a pochybnosti, je cestou k upevnění abstinence. Jenom se teď na sebe nesmíte vykašlat a schovat se do sebelítosti. Stane se, tak do práce. Hlavu vzhůru. Již jste toho hodně dokázala.
Máte moji plnou podporu. Kdybyste se chtěla na něco doptat, určitě napište.
J.Chudomel