Som závislý na kokaine?
RotWi
Dobrý vecer. Do teraz som sa nikdy nebral ako závislý. Kokaín som užíval tak raz za 3 týždne az mesiaC. Na druhý den som sa cítil vždy dobre nic mi nebolo. Za posledných 30 dni som užil kokaín 2 krat a na posledy to bolo teraz v sobotu. Trosku sme to prehnali a mal som asi 0.7G. Do toho som vypil veľmi vela alkoholu. Celu nedelu mi bolo zle vracal som. prisiel pondelok cely Den v pohode ked som bol s kamarátmi ale prisiel vecer ľahnem do postele a ostane mi tazko. Znovu sa povraciam a mne prebieha hlavou ci som závislý alebo nie. Nemam niaku extrémnu túžbu si drogu dat. len ma ničí to momentálne ze rozmyslam nad tym preco mi je tak tazko. Chcem prestať nemam zaujem si uz dávať. Viete mi poradiť ako dobre zaspať v noci a co mam celkovo robit aby som bol kľudnejší ? Dakujem pekne za odpoved.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, RotWi.
S drogami je to vždy dost ,,ošemetné" a nikdy nejde nikomu zaručit, jak brzy návyk přijde. Na kokain se psychický návyk vytvoří velmi snadno a rychle. Ostatně pokud budete v konzumacích pokračovat, může se to zvrtnout úplně nikam jinam a pak už to rozhodně není zábavné a ani ohromující.
Základní info o látce kokain zde: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
Míra pokročilosti závislosti nelze zodpovědně a objektivně posoudit přes internet, bez osobního kontaktu.
Níže kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
• silná touha a nutkání užívat látku
• potíže v kontrole užívání látky
• užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
• průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
• zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
• pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti (pokud v ní ještě nejste) a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, Vám za to stojí...
To, že je Vám špatně, může souviset s velkým zkonzumovaným množstvím, jak kokainu, stejně tak alkoholu. Také mohla být droga s něčím namíchána. Díky příměsím, které prodejci často přidávají ke kokainu (a vůbec všeobecně k distribuovaným drogám), aby jejich objem získal ještě na větším objemu a tím se navýšil samotný zisk (omítkou počínaje, přes křídu, prášek na pečivo až po aspirin). Bohužel uživatelé dost často ani nevědí, co vlastně berou. Mnohdy je látka tolikrát namíchána, že ve výsledku je kokainu v dané dávce minimum, na rozdíl od jiných látek, které mohou být nebezpečnější než kokain samotný.
Z tohoto důvodu nelze moc dobře předem vědět, co a jak bude po konzumaci probíhat, co se bude dít a co s čím bude reagovat (např. při současném užívání nějaké medikace nebo dalších drog).
Obsahy drog (stejně tak čistota/kvalita) se mohou tak různit, že na podobné otázky bohužel nelze zodpovědně odpovědět, pokud není známo jejich přesné složení.
Doporučuji teď nic nekonzumovat (včetně THC a alkoholu), nechat organismus, aby se opět dostal do své rovnováhy. Doplňte vitamíny, minerály, udržujte pitný režim (ne alko, ne colu, ne energy drinky). Můžete zkusit popíjet bylinné čaje, meduňka působí sedativně. Nic jiného si sám neordinujte. Pokud by bylo třeba nasadit případně nějakou medikaci, tak jen pouze po vyšetření a doporučení specializovaným lékařem.
Zkuste se zaměstnat nějakou vhodnou činností, co s drogami nesouvisí, odvést své myšlenky a pozornost jinam.
Dále bych doporučila spojit se s nějakým odborným zařízením a vše více a podrobněji probrat v osobním kontaktu. Vhodné kontakty naleznete v databázích níže:
http://www.infodrogy.sk (rubrika Pomoc a podpora - po té podrubrika Adresář organizací).
Azet katalog:
http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
Pokud se budete potřebovat na něco doptat, neváhejte napsat znovu.
Tak držím palce a přeji, ať je Vám brzy celkově lépe. Dostatek sil a správných rozhodnutí, s pozdravem MK