Jak úplně přestat?
salizar
Dobrý den,
je mi 19 let a je to 2 roky, co jsem měl poprvé pervitin. Tehdy jsem ho bral asi 2-3 měsíce vždycky v pátek na party. Pak jsem nějak přestal, protože mě přestaly bavit kluby a to samo mi strašně pomohlo, protože jsem nepotkával lidi, který ho berou nebo tehdy braly a znali jsme se. Pak jsem zase začal třeba v březnu minulého roku s nejlepším kamarádem. Pořád jsem držel tu hranici, že jsem si dal tak o těch víkendech, ale stejně mě nepřestávalo psychicky deptat, že si ta droga uplně vynucuje abych si ji zase dal (klidně ne hned, ale aspoň za ten týden nebo dva). Pak o prázdninách už to bylo normální i ve všední den, ale bylo mi ze sebe špatně, tak jsem si dal cca 2 měsíce pauzu a pak to zase sklouzlo do toho užívání zhruba jednou za 2 týdny. Tak se to drželo až do maturity. Teď už je to 2 měsíce dost špatné. Mám chuť se zfetovat hned jak se vzbudim a i když to potlačim, tak 3 dny až ten týden maximálně udělám to samý znova. Je mi jasný, že takovejch případů tu máte tuny a tuny, ale já nevim, nikomu sem o tom nikdy neřekl (kromě lidí, co berou taky). Ale já už nechci, aby mi to překáželo v životě. Ten pocit mám nepřetržitě už zhruba rok a i když se mi třeba povedl asi dvakrát za tu dobu delší \"detox\' (4-5 týdnů). Já nefetuju jen tak z nudy. Je to spíš fakt zvyk a ty lidi. Potřebuju jenom nějakej impulz asi nebo nevim, abych vydržel déle jak ten měsíc alespoň. Od novýho školního roku jdu na vysokou školu, mám spoustu zájmů, zase bych chtěl začít sportovat. Ale já vim, že když se toho svinstva nezbavim o všechno příjdu. Poslední měsíc mi ale přijde, že už nemám ani sílu to pořád řešit.... Myslet na to, mluvit o tom a výsledek je jen větší chuť na drogu. Děkuji za radu, ocením ji. I když já i vím, co dělat, potřebuju to od někoho nezávislýho slyšet.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Salizare,
díky za dotaz.
Pokládám za poctivé a nadějné, že se otevřeně zabýváte tím, jak přestat. Mám z dotazu pocit, že o to skutečně stojíte. To je pro začátek podstatné, nezbytné a nadějné.
Prošel jste si cestu seznamování se s drogou, něco jste si s ní prožil. Toto období bych nazval jako experimentování. Šáhl jste si na první příznaky závislosti, rozumově víte, kterým směrem by se vaše cesta nejspíš ubírala, pokud nepřestanete. Máte pravdu, velmi rychle byste přišel o všechno. Chcete radši vystudovat a prožít zdravý a naplněný život bez drog. Fajn. Dobré rozhodnutí. Bez pomoci to však většinou nejde. Věřte expertní podpoře a zkušenosti. Možná i proto píšete...
Zatím nejspíše nejste v takovém stavu, abyste musel uvažovat o pobytové léčbě, ale i toto si s odborníky nejdříve ujasníte. Po zhodnocení vašeho stavu a situace vám bude nabídnuta adekvátní a dostatečná forma pro to, abyste přestal brát.
Nepíšete, odkud jste. Doporučuji vám kontaktovat pražské zařízení SANANIMU "Denní stacionář",
Jankovského 26, Praha 7.
Nachází se nedaleko Veletržního paláce mezi Strossmayerovým náměstím a Výstavištěm mapa Otevřít odkaz v novém okně
Telefony: 220 803 130, 220 800 041, nebo 605 212 175
Podmínky pro přijetí do péče Denního stacionáře:
- věk nad 16 let
- problémy s užíváním návykových látek
- chuť změnit svoji situaci a pokusit se pro to něco udělat
Pro navázání kontaktu se stacionářem nepotřebujete žádné doporučení.
Nejjednodušší způsob je přijít na motivační skupinu, která se koná každé úterý a čtvrtek od 10:30 do 12:00 a na kterou se nemusíte objednávat.
Nejde o klasickou skupinovou psychoterapii, jak ji možná znáte. je to spíš čas a místo, kde můžete v klidu společně mluvit o tom, jak se vám daří a co dělat dál. Pracovníci stacionáře vám doporučí, jaká léčba či pomoc je pro vás nejvhodnější. Pro toho, kdo se rozhodne absolvovat léčbu v denním programu stacionáře, je motivační skupina jakousi vstupní branou.
Pokud je pro vás z nějakého důvodu těžké přijít na motivační skupinu, můžete si telefonicky domluvit individuální konzultaci.
Pravidla účasti na motivační skupině jsou:
- žádné násilí
- včasný příchod
- přijďte střízliví - to znamená ne „sjetí"
- nedomlouvejte si zde žádné obchody
- důvěrnost prostředí.
Více zde: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Kdyby pro vás bylo toto pražské zařízení nedostupné, napište, a já vám mohu doporučit nějaké v blízkosti vašeho bydliště.
Přeji vám hodně správných rozhodnutí a pěkné prázdniny.
Jakub Chudomel