Toxicka psychoza-pritel
Beruskaaaaa
Dobry den,muj pritel pravdepodobne trpi toxickou psychozou z uzivani pervitinu. Uziva ho cca 1 rok, pul roku nepravidelne a tedka tak 4 mesice pravidelne kazdodenne. Jsem uz na dne a i on sam. Dostava stavy kdy najednou vsichni (hlavne ja) jdou udajne proti němu, ja jsem ho vzdycky pri takovem stavu udajne podvedla, vyslycham si neskutecne bolestive nadavky, ač vim, ze to tak nemysli, ale nesmirne to boli. Vzdy poznam, ze je v tom, kdyz je cely bily, v ocicch zlost, vse se mu spojuje vsechny nelogicke malickosti mu tvori urcity pribeh v jeho hlave, ktery ja nemuzu ať se snazim jakkoliv mu vyvratit, protoze nektere veci on snad i dokonce nevedomky na me prichystava, naschval tomu neco dodava, aby si potvrdil pravdu a pak videl muj zoufaly bezmocny vyraz kdyz mu to vysvetluji. Vzdy ve finale jsem lharka, ku*va, pritom v normalu m miluje a hlubsi vztah s nikym nemel. Jsme spolu pul roku a ani ja jsem hlubsi nemela, chci aby byl zdravy a on taky. Vetsinou v techto chvilich ja zasadne nenavistnej, neverici, podeziravej, presvedcenej, ze ja mu jenom lzu, pritom ja riskuju doma na ukor vztahu, rodinne vztahy, jen protoze se snazim mu pomoct, jenze zkusili jsme to tak, ze by si vzdy den od Pervitinu odpocinul a pak zase na novo s nadeji ze se takovy stav nevrati, ze se vrati jen treba po dlouhodobejsi \"jizde\", ale tentokrat opet to prislo hnedka dalsi den, i kdyz den pred tim mel pauzu, tak hnedka pote se to stalo zase. Do toho obcas kouri marihuanu. Sam je psychicky na tom spatne a sam od sebe je dost podeziravy typ cloveka. Ale jinak je strasne neskutecna osobnost a toto nici nas oba ty jeho stavy. Da se tomu nejak zabranit jinym zpusobem nez vysazenim pervitinu? Da se nejak pervitin planovane brat aby se toto nestavalo? Oba chceme totez - aby byl zdravy. Ale nevime co s tim. Dokonce se jednou stalo, ze uz nebyl v te jedne jeho predstave, ale jakkdyby preskakoval mu mozek, ze v jedne chvili byl normalni nevedel co se deje a treba na sekundu na to hnedka zacal proc ho podvadim a pak hned zase na sekundu zmena a to uz me bylo vazne spatne- je i toto mozne takove stavy menici se co sekunda a hned vse zapomene ? Takze moje dve otazky 1) jde toto zmenit bez vysazeni pervitinu? 2) je mozny stav, ktery jsem tu zminila nejen ten, ze je v jednom kuse zasadne presvedceny, ze mu ublizuji, ale i ten, ktery se mu meni co sekunda to sekunda?

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Báro.
Detailně jste popsala prožitky přítele, ale neuvedla jste toho moc o sobě, netuším, zda jste také uživatelkou drog nebo ne. Zaráží mě totiž (pokud sama uživatelkou nejste) s jakou tolerancí přítele užívání a to vše co se kolem toho děje, přijímáte. Většinou se spíše setkáváme s tím, pokud je jeden ve vztahu závislý, že ten druhý má zájem na tom, aby partner nebral.
Dále k dotazu. Není zřejmé, že se musí nutně jednat o toxickou psychózu. I jednorázové užití a to jakékoliv drogy, včetně THC, může u některých jedinců vyvolat (odstartovat) nějaké psychické onemocnění či psychiatrickou diagnózu. Přes internet a bez vyšetření lékařem nelze rozpoznat, o co jde, jelikož příznaky mohou být velmi podobné. Proto to nelze řešit takto, přes internet, ale v osobním kontaktu.
V obou případech (i v případě toxické psychózy i v případě nějakého jiného problému) nelze, ale počítat s tím, že by stav odezněl a přítel se stabilizoval, pokud nadále drogy konzumuje, to je nemožné. Dalšími konzumacemi přítel riskuje, že tyto stavy budou sílit, gradovat a pokud nevysadí, je to jen otázkou času, kdy se lidově řečeno ,,zblázní". Být Vámi neberu to na lehkou váhu, protože osoby v takových stavech (a opět je jedno zda jde o psychózu nebo o nějaký jiný problém vyvolaný drogou) mohou být velmi nebezpeční, jako sobě, tak okolí. V obou případech je třeba vysazení veškerých drog, udržení abstinence a vyhledání odborné pomoci, aby specializovaný lékař stav posoudil a navrhnul vhodnou léčbu.
Uvádíte, že oba chcete, aby byl přítel zdráv. Dle toho co píšete, bohužel, to vypadá, že dělá vše proto, aby nebyl a Vy mu to (nezlobte se za to) umožňujete tím, že jeho konzumace, které vyústili v tyto stavy, tolerujete. Opravdu se Vás nechci nijak dotknout, ale situace může být velmi vážná.
Pokud Vám na příteli opravdu záleží, doporučuji se co nejdříve obrátit na odbornou pomoc. Pokud nevíte, kam byste si mohli případně zajít, můžeme Vám vhodné zařízení doporučit. Stačí uvést města, co máte v dobré dostupnosti.
Zdali jste z Prahy, můžete se obrátit přímo na některé z našich pracovišť (v Praze jich máme hned několik). V odkazech další info a kontakty.
http://www.sananim.cz/kontaktni-centrum-(kc).html
http://www.sananim.cz/adiktologicka-ambulance.html
http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html
Mějte se zatím hezky, v případě dalších dotazů neváhejte napsat kdykoliv znovu.
Přeji, oběma dostatek sil ke všemu co budete potřebovat.
S pozdravem MK