škrábanec
werass
Dobrý den chtěla sem se zeptat zda je možné se nakazit od hiv pozitivní osoby pokud mě škrábla? škrábanec byl docela veliký a možná tekla i krev. Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás, díky za důvěru,
chápu Vaše znepokojení.
Nepropadejte panice, pokud jste nepřišla, respektive rána, do kontaktu s krví, nebo tělními tekutinami nositele viru HIV, je velmi nepravděpodobné, že byste se nakazila.
Přesto doporučuji pro Váš klid situaci co nejdříve, nejlépe osobně, konzultovat s odborníky.
Ti Vám tak, či tak, nejspíš doporučí přetestování, nejlépe laboratorní, z plné krve, které některá zdravotnická pracoviště, nebo neziskové služby běžně provádí bezplatně i bez objednání, se všemi ohledy na maximální soukromí.
Pokud byste se testovala teď, pak 100% potvrdí Vaši negativitu až opakovaný test po uplynutí inkubační doby, tedy minimálně po 6 týdnech, v průměru 2 měsících, nejdéle však po 3 měsících od prvního testu.
Jestli se Vám příhoda stala dnes, obraťte se na odborníky nejlépe zítra, čím dříve, tím lépe.
Podívejte se na informace, týkající se HIV, na stránkách naší poradny:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/aids-hiv.html
Netuším, z jakého důvodu se obracíte na stránky naší poradny, která se věnuje drogové problematice, respektive, jestli se nějakým způsobem pohybujete v drogovém světě, nebo jestli jste sama uživatelkou. Předpokládám, že nejspíš proto, že bývá problematika HIV a AIDS často s drogami spojována.
Snad Vás neodradím, když ještě přiložím kopii kvalitně zpracovaného letáku terénního programu Magdaléna, který pracuje s uživateli návykových látek, s užitečnými informacemi i kontakty na pracoviště, služby a servery, které se specializují na vše okolo HIV a AIDS, včetně bezplatného testování:
HIV/AIDS
HIV  - vir lidského imunodeficitu = vir, který napadá lidskou obranyschopnost
AIDS  - syndrom získaného imunodeficitu = 3. stádium nákazy virem HIV. AIDS  je nemoc, která patří mezi infekční onemocnění
Způsoby přenosu:
Přítomnost viru HIV je prokazatelná v tělesných tekutinách, jako je:
-        krev
-        sperma
-        poševní sekret
-        mateřské mléko.
HIV je ve vnějším prostředí velice citlivý a snadno zneškodnitelný běžnými desinfekčními prostředky a fyzikálními vlivy. Ve vnějším prostředí přežívá maximálně několik hodin.
Existují 3 způsoby jeho přenosu:
A) Nechráněný pohlavní styk
Jde o jednu z nejčastějších cest nákazy. Riziko přenosu HIV z muže na ženu je výrazně vyšší než z infikované ženy na muže, neboť ve spermatu je viru obsaženo podstatně větší množství než v poševním sekretu. Ženy jsou také k nákaze vnímavější. Dříve se AIDS označovalo za nemoc homosexuálů, HIV se totiž nejsnadněji přenáší análním stykem. Dnes už ale víme, že bez rizika není ani normální soulož a dokonce ani orální sex.
B) Krevní cesta
Nejčastěji dochází k přenosu HIV krví u drogových uživatelů sdílením injekčních jehel, stříkaček i roztoků s nakaženým jedincem.
Speciální testování všech dárců krve, které bylo v ČR zavedeno v roce 1987, snížilo riziko přenosu HIV krevní transfuzí na minimum.
Všechny chirurgické nástroje, popř. tetovací jehly apod., musí být řádně desinfikovány a sterilizovány, jinak hrozí riziko přenosu také.
Je třeba dávat pozor i na společné užívání žiletek, zubních kartáčků a jiných hygienických potřeb.
C) Z matky na dítě
Žena infikovaná HIV může virus přenést na své dítě, a to buď během těhotenství, porodu nebo při kojení. Všechny těhotné ženy jsou v ČR na HIV testovány. Je-li HIV pozitivní těhotná včas léčena a porod probíhá podle daných pravidel, snižuje se riziko přenosu HIV z matky na dítě z cca. 26% na 6-8%, tedy o 2/3. HIV pozitivním ženám se nedoporučuje kojit.
Vir HIV se NEpřenáší:
-        slinami, slzami
-        bodnutím komárem
-        použitím WC (jsou-li dodrženy základní hygienické podmínky)
-        ve sprše, v bazénu
-        v nemocnici
-        příborem
Jinými slovy při běžném mezilidském kontaktu.
Inkubační doba, příznaky, projevy, stadia AIDS
1. fáze - Akutní primární infekce (primoinfekce): V průběhu 2. až 6. týdne (nejčastěji 3. a 4. týden) po průniku HIV do organismu se u 60 - 70 % nakažených osob projeví primární syndrom = příznaky připomínající chřipku nebo mononukleózu.  Často se rozvine horečka, jindy převládá únava, zvětšené mízní uzliny na více částech těla (krk, podpaží, třísla...) a/nebo vyrážka. Může se objevit i zvracení, nevolnost, bolesti hlavy a svalů, či trávicí obtíže.
U ostatních nakažených se žádné příznaky neprojeví. Virus se množí a napadá T lymfocyty (jeden z druhů bílých krvinek). U infikovaných osob se v krvi začnou vytvářet protilátky proti HIV, které je možno prokázat sérologickým testem v průměru do 2 měsíců od infekce. Tyto osoby se tedy stávají HIV pozitivními.
2. fáze - Většina výše popsaných příznaků mizí, onemocnění přechází do asymptomatického (bezpříznakového) stádia. Infikovaný člověk se cítí relativně zdráv. To ale neznamená, že není v této fázi nakažlivý.
3. fáze  - Přichází většinou po více než 10 letech od nákazy, kdy je již imunitní systém značně poškozen a tím se stává snadno napadnutelným různými infekcemi a nádorovými onemocněními. U dětí je obecně postup nemoci rychlejší než u dospělých. Toto stádium bývá provázeno povšechným zvětšením mízních uzlin na těle, zvýšenou teplotou, únavou, průjmy a pocením, záněty kůže a sliznic. Tento stav může přetrvávat po léta a zvolna přejít v plně rozvinuté onemocnění.
4. fáze - Onemocnění AIDS je už plně rozvinuto.
Postupně nastává zhroucení imunitního systému. Napadení jakýmkoliv mikroorganismem - virem, bakterií, mykózou či parazitem - může způsobit smrt.
Léčba AIDS
Přestože se jedná o nevyléčitelné onemocnění, je prokázáno, že léčbou je možno prodloužit život HIV pozitivním až o 20 let, s maximálním zachováním jeho kvality.
-  Předpokládá se, že se tato doba bude v následujících desetiletích postupně prodlužovat v návaznosti na výsledky vědeckého výzkumu.
Je však nutné infekci včas odhalit a s léčbou začít.
Kontakty, testování, poradenství, léčba:
AIDS centrum PRAHA
FN Bulovka, Budínova 2, 180 81 Praha 8
Telefon: +420 266 082 629
PO - PÁ 8.00 - 12.00
Web: www.bulovka.cz
www.bulovka.cz/kliniky-a-oddeleni/klinika-infekcnich-parazitarnich-a-tropickych-nemoci/
Dům světla - Česká společnost AIDS pomoc, z.s.
Malého 282/3, 186 00 Praha 8 - Karlín
Telefon: +420 224 814 284
Nonstop poradenství pro volání z ČR:
800 800 980 - bezplatná Telefonní linka AIDS pomoci
224 810 702 - sazba dle vašeho tarifu
Web: www.aids-pomoc.cz
www.aids-pomoc.cz/dum-svetla.html
AIDS centra: www.hiv-aids.euweb.cz/aids-centra.html
HIV komunita: www.hiv-komunita.cz/
Přeji Vám hodně štěstí, ať jste co nejdříve v klidu a pohodě.
Amrit Sen.