Neskutečná chuť na pervitin
J.
Dobrý den, obracím se na Vás s dotazem, protože nevím co mám dělat. Minulý rok jsem v létě poprvé vyzkoušel s kamarády pervitin. Nebyla to jedna dávka, ale několik dávek během dne i noci během 3 dnů, někdy jsem měl až pocit, že jsem se předávkoval, brnělo mi celé tělo, končetiny, měl vidiny, nejedl. Ten 3. den jsem skončil v nemocnici kvůli špatnému zdravotnímu stavu, diagnostikovali mi vážnou hypokalemii a hypomagnesemii, špatnou psychiku. Později na podzim jsem se snažil léčit na psychiatrii, kvůli psychickým problémům, týkající se jednak přátel, které jsem ztratil a jednak drog. Lékař mi předepisoval různé prášky, ale nevydržel jsem užívat nic dlouho. Pak jsem se na to vykašlal. Studuji v Olomouci druhým rokem a chtěl jsem se věnovat celý rok škole a nedělat žádné blbosti. Čím víc se ale blíží prázdniny a léto, tím mám větší psychické problémy a chuť si to znovu vyzkoušet. Skoro každý den se mi zdávají sny, kde užívám pervitin. Sny jsou hrozně živé. Myslím pořád na to, jak si dám svoji dávku. Strašně se držím, abych se nezačal po tom shánět. Přes rok jsem měl práci, školu, nebyl čas nad tím přemýšlet. Prosím, poraďte mi, jak se mám té hrozné baživosti a chuti zbavit. Nechci jíst žádné prášky co mě budou oblbovat nebo uspávat.. Jak je možné, že to semnou udělalo takové změny? Nikdy jindy jsem žádné drogy neměl, a pervitin jsem více než ty tři dny nebral. Děkuji.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás, díky za důvěru.
Dobře, že píšete, chápu Vaše potíže, je moc fajn, že máte zájem řešit je jinak, než že si "dáte".
Trochu zvláštní je, že Vás vnitřní boj natolik trápí, přestože máte tak extrémní zkušenost, kdy jste už po první "jízdě" skončil v nemocnici.
Každý člověk je jedinečně nastaven a drogy na něj mohou působit různě. Každopádně 3 dny "smažit" perník, bez spánku, odpočinku a dostatečného příjmu potravin a tekutin, znamená většinou průšvih. Vaše tělo i psychika Vám tím, co se Vám přihodilo, vyslaly jasnou zprávu, že pervitin pro Vás prostě není, takže pokud si "dáte", riskujete, že Vám přinejmenším nemusí být dobře, nebo že se zblázníte.
I tak ale Vašim chutím, věřte, rozumím... Někteří uživatelé dokonce uvádí, že nejsilnější craving, chutě, bažení, zažili právě v čase po odeznění první dávky, nebo prvních dávek, pervitinu.
Pervitin je velmi záludná droga, s mimořádým psychicko závislostním potenciálem, ale abych Vás uklidnil, cesta, jak chutě zvládnout, bez extrémních eskapád, samozřejmě existuje. Vy jste po ní vykročil už tím, že píšete. Nejspíš nemáte povědomí o způsobech a technikách prevence relapsu, řada z nich je velmi jednoduchá a účinná. Pokud si je člověk osvojí, dokáže craving dostat pod kontrolu v horizontu minut. Velmi nebezpečné je chutě neřešit. Člověk je sice může x krát přetrpět, nebo si je dokonce nevědomky z neznalosti a nezkušenosti "rozjíždět", aniž by selhal, v domění, že uspěl. V nejmíň očekávanou dobu se pak mohou chutě "vyvalit" s takovou razancí, že člověk podlehne.
Stále se bavíme o chutích zjevných a rozeznatelných. Existují ale daleko záludnější chutě skryté, "převlečené" za pocity, které si neprocvičený člověk ani s touhou po droze nespojí. O to snadněji jim podlehne.
Proto Vám doporučuji, nezůstávejte na to sám. Nejschůdnější a nejbezpečnější bude promluvit si o všem s odborníky, také mít někoho blízkého, kdo není uživatelem drog, se kterým o potížích, když přijdou, budete moci otevřeně promluvit.
Spojte se, nejlépe nejdříve telefonicky, s pracovníky některé služby v okolí, která se zabývá drogovou problematikou a domluvte si termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nemusíte se stydět, nikdo Vás nebude k ničemu přemlouvat, natož do čehokoli nutit, můžete si zcela nezávazně promluvit o tom, jak obstát, abyste měl co nejdříve klid.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci navrhnou konkrétní kroky, jak ji řešit, jak ošetřit a zvládat chutě, a co dalšího můžete udělat proto, aby se opakovaly co nejkratší dobu, s klesající razancí.
Uvidíte, že se Vám po pohovoru uleví. Získáte podporu, pochopení a respekt k tomu, že jste dokázal přijít s "kůží na trh".
Do zařízení, nesejde tolik na tom, jestli půjde o adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo podobný typ služby, můžete v případě krize zajít i rovnou, v provozních hodinách.
Je důležité vědět, že v případě krize můžete přes den volat v podstatě kteroukoli službu, která se zabývá drogovou problematikou, ať už je za rohem, nebo na druhém konci republiky, a že rozhovor pomáhá! Nebojte se, třeba i v noci, volat některou z řady bezplatných krizových linek.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na služby v dosahu pošleme. Jak můžete kontakty, podle oblasti a typu služby vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Seznamy krizovách linek:
https://www.poradna-rr.cz/sit-pomoci/krizove-linky-a-linky-duvery-v-cr/
http://stopzavislosti.cz/seznam-krizovych-center/
http://www.odchazim.cz/seznam-krizovych-linek
http://www.psychoportal.cz/linky-duvery
Prosím, neděste se, nemám za to, že byste byl závislý, i tak připojuji užitečné odkazy k prevenci relapsu, týkající se především závislých, kde ale najdete řadu informací, které se Vám mohou hodit:
http://www.infodrogy.estranky.cz/clanky/relaps-a-prevence-relapsu.html
http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/72/4218/Vybrane-modely-prevence-relapsu-pro-praci-s-uzivateli-navykovych-latek
http://www.pomocvzavislosti.cz/cs/akt/relaps--recidiva
http://www.drnespor.eu/shd06w2.pdf
http://jihlava.charita.cz/zavislosti/naslednapece/clanky-a-tiskove-zpravy/jednorazovy-neuspech-v-lecbe-zavislosti-nemusi-vzdy-znamenat-krok-zpet/
https://books.google.cz/books?id=prc-VADT_KkC&pg=PA225&lpg=PA225&dq=prevence+relapsu&source=bl&ots=b3kQUtiKBC&sig=83TZUM1CS0eyxJvfYTEAvyf-COk&hl=cs&sa=X&ei=BcMzVL_zOsaS7AafhYFA#v=onepage&q=prevence%20relapsu&f=false
Čím dříve odborníky kontaktujete, tím je větší šance, že budete brzy v klidu. Odbornou pomoc vyhledejte samozřejmě i v případě, kdyby se Vám nepodařilo abstinenci udržet.
Přeji Vám vše dobré, držím palce!
Hodně štěstí a pohodové léto,
Amrit Sen.