Syn bere drogy a je schisofrení.
Kolsem
Náš syn 25 let bere drogy ( +- 10 let s přestávkami), je závislý na automatech a alkoholu. Odešel od ženy a dcery (6 měs) a ze zaměstnání.(Týden)poslední dobou je schizofrení.(Měsíc)Nepoznává co je realita a co skutečnost.Má vidiny ,které ho nutí dělat věci ,kterým se nemůže ubránit.(Začne se zbavovat,oblečení,klíčů,dokladů...hodí je do řeky...)Prý ho stále někdo sleduje...Chvílemi je ze všeho vysmátý,chvílemi je agresivní.Léčení kategoricky odmítá . Všichni jsme nenormální,jen on to má v hlavě v pořádku.Vyvolený...Do léčebny ho vezmou jen ,když on sám bude chtít.
(Bohnice)Což už se málem 2x povedlo , ale na poslední chvíli si to vždy rozmyslel.Prosím , poraďte jak ho donutit léčit . Pokud to půjde takovým to tempem , brzy ublíží sobě ,nebo někomu jinému.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
taková situace je velmi složitá, jediné pozitivní na ní snad může být, že obvykle netrvá moc dlouho. Nejedná se v pravém slova smyslu o schizofrenii, ale s největší pravděpodobností o toxickou psychźu. To je onemocnění s velmi podobnými projevy, které jsou ale přímo způsobené užíváním drog (obvykle pervitinu nebo halucinogenů). Pokud se podaří, aby syn přestal drogy užívat a opravdu se bude jednat o toxickou psychózu, pak se jeho stav za několik týdnů nebo spíš měsíců vrátí do normálu.
V takovém stavu, v jakém je, vetšinou dříve nebo později dojde k nějaké potyčce nebo excesu, kdy je člověk i proti své vůli odvězen do léčebny. Buď to udělá policie, nebo můžete požádat o hospitalizaci i Vy, pokud bude nebezpečný sobě nebo ostatním, např. Vám bude vyhrožovat, bude agresivní atd.
Celá situace je ale opravdu velmi nepříjemná a často ani nedobrovolná hospitalizace mnoho neřeší, protože při prvním zlepšení může být syn propuštěn. Určitě by bylo na místě celou situaci probrat podrobněji. Pokud je pro Vás dostupné centrum Prahy, je možné se objednat k nám, do Poradny pro rodiče (Žitná 51, Praha 1, tel. +420 739 268 527), případně Vám mohu doporučit i jiné, bližší zařízení.
Zatím přeji hodně sil a určitě se neváhejte ozvat znovu, ať už osobně nebo prostřednictvím internetu.