Je to už drogová závislost? Jak mu pomoct?
musipe
Bývalí přítel a otec mé 2leté dcerky začal pravidelně chodit na stodolní v pátky někdy i ve středu a sám se mi přiznal , že tam užil pervitin. A postupem času jsem sama zjistila, že užívá drogu při každé návštěvě stodolní (buď to pervitin a nebo éčko) Chodí tam už třičtvrtě roku.... a to jak už jsem psala jednou či i dvakrát do týdne. Stále mi tvrdí, že to má pod kontrolou a že to nepotřebuje, ale proč když je pátek tak i přes mrtvoly jde na stodolní což už jsem se nejednou přesvědčila, když jsem byla po operaci v nemocnici a on měl jako otec hlídat dcerku, ale v pátek ji z různýma vymluvama šoupl k rodičům. Myslím si, že to i párkrát užil běhěm týdne kdy chodí do práce, protože si o ,,něco\" psal známému kdy si asi popletl kontakty...... Zajímá mě jestli je to už závislost? A jak mu případně pomoct? Co dělat? Mám obavy vůči dceři, jestli mu ji můžu vůbec svěřit... nepoznám to jestli něco v sobě zrovna měl.... A v nejhorším když se to zvrtne a bude to horší, je možné mu v takovém případě i zakázat styk s malou?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
zda se jedná o závislost, či ne, se dá určit podle Mezinárodní klasifikace nemocí podle několika kritérií:
1)silná touha nebo pocit puzení užívat látku (craving),
2)potíže v kontrole užívání látky, a to pokud jde o začátek a ukončení nebo množství látky,
3)somatický odvykací stav, jestliže je látka užívána s úmyslem zmenšit jeho příznaky, což je zřejmé z typického odvykacího syndromu pro danou látku nebo z užívání stejné (nebo velice příbuzné) látky se záměrem zmenšit nebo odstranit odvykací příznaky,
4)průkaz tolerance jako vyžadování vyšších dávek látky, aby se dosáhlo účinků, původně vyvolaných nižšími dávkami (jasné příznaky lze nalézt u jedinců závislých na alkoholu a opiátech, kteří mohou brát denně takové množství látky, který by zneschopnilo, nebo i usmrtilo uživatele bez tolerance),
5)postupné zanedbávání jiných potěšení nebo zájmů ve prospěch užívané psychoaktivní látky a zvýšené množství času k získání nebo užívání látky, nebo k zotavení z jejího účinku,
6)pokračování v užívání přes jasný důkaz zjevně škodlivých následků: poškození jater nadměrným pitím (depresívní stavy, vyplývající z nadměrného užívání látek) nebo toxické poškození myšlení; je třeba snažit se určit, zda pacient byl nebo mohl být vyšetřen a zda mohly být zjištěny příčiny a rozsah poškození.
Pro diagnózu závislosti je zapotřebí přítomnosti minimálně tří z uvedených kritérií během posledního roku.
Otázkou je, jestli je tak důležité, jestli už se jedná o závislost nebo ne. Pro Vás je asi podstatné, jak je otec Vašeho dítěte spolehlivý vzhledem k ní. Jestli ji nevstavuje kontaktu s lidmi, kteří prodívají nebo užívají drogy, jestli s ní není intoxikovaný, neřídí pod vlivem, nemá doma drogy, které by mohla najít atd. Tedy jestli přímo neohrožuje její zdravý vývoj. O něco hůře rozpoznatelné, ale stejně tak důležité je, jestli je schopen se jí dobře věnovat, není podrážděný (protože má třeba chuť na drogu), nechová se agresivně, což se někdy u lidí užívajících pervitin stává. To všechno je pro Vás teď podstatné, a je asi trochu jedno, jak často přitom ex-přítel užívá. I když samozřejmě s častějším užíváním nebo závislostí roste i riziko všech těchto potíží.
Rozhodně bych nepodceňovala celý problém, ani bych se nenechala uchlácholit jeho tvrzením, že má vše pod kontrolou. Určitě je třeba požadovat, abyste se o situaci otevřeně bavili, třeba i za přítomnosti třetí, nezávislé osoby, např. při návštěvě některého z center, která pomáhají rodinám, kde se vyskytnou drogy (např. http://www.renarkon.cz/cs/drogova-poradna/leve-menu/drogova-poradna). Pokud, by se toto nedařilo, bylo by jistě na místě velmi zvážit jeho kontakt s dcerou, případně ho upravit třeba tak, že bude možný jen za Vaší přítomnosti nebo za přítomnosti prarodičů, nebo jen přes den apod. Nejlépe dohodou (nejlépe hlavně pro dceru), v extrémním případě by Vám jistě dal za pravdu i soud. Ale to bych brala, hlavně kvůli dceři, jako poslední variantu.
Pokud byste potřebovala ještě nějaké kontakty, nebo chtěla situaci znovu zkonzultovat, kdykoliv napište.
S pozdravem
Jana Justinová