deprese
kory
Dobrý den, chci se zeptat, jak moc velký vliv má deprese vyvolaná posttraumatickou stresovou poruchou na kognitivní funkce jedince.. Je možnost, že člověku který si tímhle prochází se vrátí mozek úplně do normálu? děkuji za odpověď... Milan

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
Váš dotaz je velmi stručný a nekonkrétní. Není z něj jasné o jaký kognitivní deficit se jedná, jak těžká je deprese, co jedinec dělá pro to, aby se "mozek vrátil do normálu". Obecně se dá říci, že deprese obvykle tlumí kognitivní výkon jedince, a to hlavně co do rychlosti a efektivity. Asi to zná každý, když jste smutný a máte špatnou náladu, moc dobře Vám to nemyslí, nic moc nového také nevyyslíte atd. A tak je to u depresivního člověka víceméně stále, i když je to samozřejmě velmi individuální.
Pokud se jedinci podaří zbavit deprese a utkat se s traumatem, nejlépe v terapii, pak časem dojde i k výraznému zlepšení kognitivních funkcí a nebývá důvod, proč by se nemohlz vrátit do plného výkonu.