Sverit deti do pece prarodicu s nimiz zije drove zavisly syn
Katerina
Dobry den,
mame s manzelem 2 deti 5 a 3 roky. Manzel je chce poprve o prazdninach odvest ke svym rodicum. S nimi ale zije jejich druhy syn, 34 let, ktery nepracuje, rodice ho zivi. Manzeluv bratr byl zavisly na pervitinu, v minulosti napadl vlastni matku (tahal ji za vlasy), take demoloval zarizeni bytu. Ze zavislosti se nikdy nelecil. Ted manzel tvrdi, ze se situace u jeho rodicu uklidnila, rodice sveho mladsiho syna zivi a nic po nem nechteji. Manzeluv bratr tvrdi, ze pervitin bere jen obcas. Mam obavy pustit deti do takoveho prostredi. Manzel moje obavy bagatelizuje a odmita. Prosim o radu, jak postupovat v takove tezke debate s manzelem a jeho rodinou. Take prosim o radu, jestli je takove prostredi vhodne pro deti. Mockrat dekuji za radu. Preji pekny den,
Katerina

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
je veli obtížné na dálku rozhodovat, zda děti pustit, nebo ne. Konečné rozhodnutí budete muset stejně udělat Vy s manželem, ale mohlo by vám pomoci podrobně celou situaci v klidu společně rozebrat a určit si všechna pro a proti. Velmi záleží především na následujících okolnostech:
- Jaký vztah mají Vaše děti k prarodičům, jak často jsou s niimi v kontaktu, jsou zvyklí u nich pobývat?
- Znáte jejich domácí prostředí dobře? Když jste u nich, chová se bratr tak, že byste děti v jeho přítomnosti nenechala?
- Je možné určit nějaká pravidla, která se budou dodržovat během pobytu dětí v domácnosti - např. že se tam syn nebude zdržovat pod vlivem drog ani brzy poté, tedy na tzv. dojezdu, kdy nejvíce hrozí excesy a nepřístojnosti?
Obecně je kontakt dětí s prarodiči velmi pozitivní, jsou to vedle rodičů další blízké osoby, které se mohou podílet na jejich rozvoji. Pokud k tomu tedy není velký důvod, nemělo by se jejich kontaktu bránit. Na druhou stranu by sami prarodiče měli být soudní a zvážit, jestli je prostředí u nich bezpečné. Minimálně by měli být schopni se o tom bavit a akceptovat, že můžete mít (oprávněné) obavy. Zkuste jim i manželovi vysvětlit, že nechcete bránit v jejich kontaktu, ale že byste je nerada poslala někam, kde budete denně trnout, co zažijí. Pokud není otevřená komunikace možná, pak je otázkou, jestli tlaku podlehnout. Záleží na všem výše zmíněném, bude to velmi těžkjé rozhodování.
Pokud by se Vám nepodařilo vše vyjednat, můžete se o to ještě pokusit s odbornou pomocí, v přítomnosti nezávislé třetí osoby, která problematice rozumí, ale je nestranná.