Tehotenstvi s hepatitidou c
Kebuši
S přítelem čekáme dítě, bohužel byla příteli zjištěna hepatitida c.Kde se nakazil doposud nevíme. Já a ani přítel drogy nebereme.Zajímá nás, jaký to bude mít dopad na dítě a jaká jsou v tomto případě rizika? Prosím poraďte.

Odpověděl: Amrit Sen
Kebuši, zdravím Vás, díky za důvěru.
Chápu Vaši nejistotu, znepokojení i obavu, jsou zcela na místě. Čemu nerozumím, je, proč přítel nepostupuje podle zcela konkrétních doporučení, která mu byla při záchytu sdělena. K nim patří, mimo jiné i to, že nahlásí svoje sexuální partnerky, respektive Vás, abyste mohla být pozvána na testy, z důvodů, mezi které patří snížení rizika dalšího šíření nemoci.
Pro Vás i pro dítě je v tuto chvíli nejdůležitější, bez ohledu na to, zda bude přítel jednat rozumně a zodpovědně, či ne, abyste byla zodpovědná Vy, chránila sebe i dítě a nechala se otestovat.
Poněkud mě překvapuje, že píšete na naši poradnu, aniž byste drogy Vy, nebo přítel, užívali.
Pravda, kromě toho, že odpovídáme uživatelům drog, jejich blízkým, nebo lidem, kteří mají problém, jakkoli spojený s návykovými látkami, nebo lidem, kteří jsou drogou ohroženi, reagujeme i na dotazy nejširširší veřejnosti, pokud se zajímá o drogovou problematiku.
Napadá mě, že snad kvůli anonymitě naší poradny, nebo proto, že je žloutenka typu C tak často úzce spjata s drogami, nejčastěji s jejich injekčním užíváním.
Přesto, že jste otěhotněla s nositelem viru VHC, nemusí to nezbytně znamenat, že byste se musela nakazit. V každém případě byste měla dodržovat pravidla, nezbytná k tomu, abyste se nenakazila a neohrozila sebe i dítě.
Skutečnost, že byste žloutenku C měla mít, může 100% vyloučit, nebo potvrdit pouze laboratorní test z žilní krve. Předpokládám, že podstupujete, nebo se chystáte na všechny pravidelné těhotenské prohlídky. Testy na žloutenky a další infekční nemoci jsou v těhotenství běžnou součástí vyšetření, která se provádí nejpozději ještě před blížícím se porodem.
Aby se plod žloutenkou typu C nakazil od matky v průběhu těhotenství, je poměrně vzácné, je však potřeba, aby lékaři o nemoci matky věděli co nejdříve. Větší riziko vzniká při samotném porodu. I tak se většina dětí, má li k dispozici moderní zdravotnickou péči, ani při porodu nenakazí. Pokud matka následně dodržuje potřebná opatření, nenakazí se ani v době kojení, ani potom, respektive nenakazí se vůbec.
Jak jsem psal, testy v žádném případě neodkládejte, od jejich výsledků se bude odvíjet další dění.
Stačí o doporučení říci Vašemu lékaři, nebo lékařce, případně se můžete nechat bezplatně otestovat například v přažském Motole, nebo v hepatologické poradně a ambulanci Remedis v Nuslích, pokud jsou pro Vás v dosahu. Stačí uvést, že jste přišla do užšího kontaktu s osobou, která žloutenku C má.
O virové hepatitidě C a dalších žloutenkách, se dočtete i na stránkách naší poradny:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
Přikládám info z kvalitně zpracovaného informačního letáku terénního programu Magdaléna. Ptáte se pracovníků Drogové poradny, takže doufám, že Vás neodradí, nebo nepohorší, skutečnost, že obsahuje řadu doporučení jak pro neuživatele, tak pro injekční uživatele drog:
Základní informace | prevence | léčba
VHC neboli virová hepatitida typu C
obecně žloutenka typu C, je způsobena virem, který napadá játra a způsobuje v nich zánět.
Zhruba 30% lidí se samovolně vyléčí (údaj se liší studie od studie, ale většina uvádí spontánní clearanci viru mezi 20 a 26%), u ostatních přechází nemoc do chronické podoby. VHC se lze nakazit opakovaně.
ZPŮSOBY PŘENOSU:
VHC se PŘENÁŠÍ zejména krví.
• VHC se přenáší pohlavním stykem poměrně vzácně, pravděpodobnost nakažení ovšem stoupá při rizikových praktikách (anální sex, soulož v době menstruace).
• Nejlepší ochranou je vždy používat kondom! Nebezpečí představuje společné používání ostrých předmětů, především předmětů osobní hygieny. Nikomu, ani od nikoho, si holítka, nůžky na nehty, hřeben, kartáček na zuby, ani jiné ostré předměty, NEPŮJČUJTE!
• Nebezpečí nákazy hrozí také při piercingu a tetování, proto vždy využívejte pouze speciální salón, ve kterém se dodržují přísná hygienická pravidla.
• Uživatelé drog se mohou nakazit sdílenou jehlou, nádobíčkem a vodou. Virus VHC se vyskytuje v několika podtypech, proto i když už VHC máte a Váš kamarád taky, neznamená to, že Vaše nemoci jsou zcela totožné, rozhodně ani v tomto případě nesdílejte nádobíčko!
• VHC se může přenést také z matky na plod, stává se to zhruba v 5 % případů.
VHC se NEPŘENÁŠÍ:
podáním ruky, běžným polibkem, napitím se ze společné skleničky, sáhnutím na kliku, použitím
společného nádobí a podobnými každodenními činnostmi.
JAK SE VHC PROJEVUJE?
Akutní onemocnění se projevuje podobně jako chřipka: malátností, únavou, bolestmi kloubů a svalů.
Začátek onemocnění ovšem často probíhá také zcela bez příznaků.
Jen velmi málo těch, kteří se nakazí virem VHC, má příznaky (žluté bělmo, nažloutlý odstín kůže), které jsou typické především pro žloutenku typu A, někdy B.
Chronicky nemocný člověk většinou nemá, přinejmenším v prvních letech žádné příznaky, samotná játra nebolí, je ovšem stále nakažlivý.
Po letech (obvykle se uvádí 20-30 let) může dojít k vážnému poškození jater, tzv. „ztvrdnutí", cirhóze, při níž jsou jaterní buňky nahrazeny vazivem a přestávají plnit svoji funkci, díky čemuž může dojít k celkovému selhání jater. Výrazně se také zvyšuje pravděpodobnost nádorového bujení a vzniku rakoviny jater. Oba stavy vedou k smrti. V souvislosti s onemocněním se mohou
objevit také psychické obtíže.
LÉČBA VHC:
Pokud Vám na orientačních testech vyšel reaktivní výsledek na VHC, je nutné ještě absolvovat testy laboratorní, které výsledek buď potvrdí, nebo vyvrátí.
Pamatujte, že orientační testy nezachytí, jestli jste se nenakazil/a v inkubační době, tedy 2 - 3 měsíce zpátky, ani negativní výsledek tedy neznamená, že se vůči ostatním můžete chovat rizikově!  Pokud Vám lékař potvrdí, že VHC máte, vyptejte se co nejpodrobněji, v jakém stadiu Vaše choroba je.
Pokud v komunikaci s lékařem nebudete spokojen/á nebo Vám nedokáže vysvětlit stav Vaší choroby, vyhledejte lékaře jiného.
VHC se dá úspěšně léčit, je třeba pro to ovšem něco udělat. Přestat s užíváním drog či alkoholu, nebo jej omezit, jsou aspekty, které zvyšují účinnost léčby.
Léčba trvá 24 až 48 týdnů (zhruba půl roku až rok). V závislosti na podtypu nemoci, je třeba po léčbě dalších 24 týdnů chodit na kontroly.
Při správně nastavené léčbě lze většinu nepříznivých vedlejších příznaků odstranit, nebo zmírnit.
Vyplatí se o všech příznacích vždy mluvit se svým lékařem. O vedlejších příznacích koluje mnoho zvěstí, často jsou však přibarvené, na léčbu také reaguje každý jinak, proto to, co trápilo někoho ve Vašem okolí, se u Vás vůbec nemusí objevit. Většina lidí během léčby může normálně vykonávat své zaměstnání nebo studovat. Někteří mírně omezují sport a jiné fyzicky náročné aktivity.
Akutní uživatelé drog nejsou proto většinou do léčby přijímáni. Pokud se chcete léčit, je lepší
řešit nejdříve závislost a přestat užívat návykové látky, zejména alkohol.
Léčba VHC  je náročná a zdlouhavá. Pokud dodržíte léčebný program, je ve většině případů
úspěšná. Tělo se zbaví viru hepatitidy  C. Poškozování Vašich jater se zastaví. Už nebudete nakažlivý/á pro své okolí! Léčba VHC se nikdy neprovádí v průběhu těhotenství, protože riziko nevratných poškození plodu aplikovanými léky, je příliš vysoké. Léčba se v takovém případě většinou odkládá minimálně na dobu, kdy matka už delší dobu nekojí.
JAK NENAKAZIT NĚKOHO DALŠÍHO?
Při sexu vždy používat kondom.  Být obezřetný, aby se při poranění a Vaše krev nedostala do kontaktu s organismem, nebo hygienickými potřebami a předměty někoho dalšího. Pro uživatele drog je důležité důsledně používat pouze své nádobíčko, nikomu je nepůjčovat. Tedy starat se o to, aby Vaše jehly, vodu nebo rozdělávačku, již nemohl použít nikdo jiný.
Tedy nejen jehly nepůjčovat, ale také je důsledně likvidovat (vracet je pracovníkům terénního programu, kteří vydají kontejner na infekční materiál, aby mohly být použité jehly a další materiál bezpečně přechováván). Rozhodně jehly nepohazovat, ani je nenechávat nikde jen tak ležet!
Také každému lékaři, který Vás ošetřuje (zubař, gynekolog, chirurg, praktický lékař), sdělte, že máte VHC, protože existuje riziko, že by se od Vás zdravotnický personál mohl nakazit.
Skutečnost, že máte VHC, je třeba také sdělit všem, kteří s Vámi v posledním roce měli sex, nebo užívali drogy. To rozhodně není jednoduché, myslete však na to, že mají právo vědět, že jsou v ohrožení! Nesmíte také darovat krev. Pokud se chystáte pořídit si miminko, je rozhodně zodpovědné tento krok odložit až na dobu více, než 6 měsíců po vyléčení VHC.
Kontakty:
Hepatologická ambulance a poradna Remedis
Vladimírova 10
140 00 Praha 4
Telefon: +420 226 216 200, +420 226 216 203
E-mail: ordinace@remedis.cz
Web: www.remedis.cz
Fakultní nemocnice v Motole
Oddělení infekční
V Úvalu 84
150 06 Praha 5
Telefon: +420 224 436 905, +420 224 436 901
Web: www.fnmotol.cz
Další užitečné odkazy:
http://www.wikiskripta.eu/index.php/Infekce_ohro%C5%BEuj%C3%ADc%C3%AD_plod
http://www.hepc.cz/index.php?page=2&faq=prenos.htm
Testy neodkládejte, nejhorší bývá nejistota.
Kdybyste se potřebovala na něco doptat, kdykoli napište.
Ať vše dobře dopadne, přeji hodně štěstí a vše dobré Vám, budoucímu miminku u partnerovi,
Amrit Sen.