Beznaděj
nesi
Dobrý den, mám dotaz ohledně mé 20ti léte sestry. Již od mala byly se sestrou menší potíže,kolem 15 roku přestávala respektovat rodiče, začala krást a zanechala i střední školu. Později byla agresivní,výrazně zhubla a přiznala,že zkusila občas nějakou drogu. Bohužel si nenechá pomoci i přez naši velkou snahu,lečit se prostě nechce! Rodiče sestře zrušili trvalé bydliště a z obav z dluhů byli nuceni udělat i jiná právní opatření.. Poslední dobou chodila k rodičům pouze pro peníze a nějaké jídlo. Včera byla tak agresivní a nepříčetná,že rodiče museli zavolat policii a záchrannou službu. Policisté provedli na místě stěry,které prokázaly jasnou přítomnost pervitinu a tím to skončilo. Prý nemohou nic dělat,že ji naložej pouze do auta a někde ji vyložej.Existuje nějaká pomoc,když daná osoba odmíta dobrovolnou léčbu?Nedobrovolná hospitalizace? Dle našich zákonu máme zřejmě čekat až ublíži sobě,nebo někomu z rodiny. Je to smutné a všichni citíme opradovou beznaděj.... Děkuji za každou radu.

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz a důvěru. Situace, jak ji popisujete, vypadá opravdu nevesele. Divím se, že sestru po takovém incidentu záchranka neodvezla, avšak těžko soudit takto na dálku. Abyste se dobrali co nejrychleji pomoci, bylo by dobré zajít osobně k odborníkům pracujícím s blízkými uživatelům drog, ve vašem případě (reálná hrozba agresivity) není od věci ani právní podpora. Když mi napíšete, kde bydlíte (stačí větší město v okolí), zašlu vám obratem kontakty na vhodná zařízení.
Rozumím, že si můžete připadat bezmocně, a rádi byste sestru viděli již v léčbě, nicméně často musí první krok k odborné podpoře udělat právě rodinní příslušníci a blízcí závislého. Můžete probrat svou situaci podrobně, zrekapitulovat kroky, které jste již učinili, probrat, které fungovaly a které nikoliv a dozvíte se další možnosti, jak se situací naložit. To, co zažíváte, vede zcela legitimně k pocitům smutku a v tuto chvíli může vypadat i beznadějně, proto bych vás ráda podpořila, abyste to nevzdávali a nevnímali neúspěch s odvezením sestry do léčby jako definitivní.
Přeji prozatím hodně sil a určitě se ještě ozvěte!
Vilma Táborská