Silnox a iné lieky na spanie
Karol
Dobrý deň,
moja matka a tiež kamarátka užívajú benzodiazepiny- Stilnox a iné lieky na spanie, často kombinujú s alkoholom. Kamarátka (užíva cez 7 rokov) pred pár dňami lieky vysadila, všetko priznala, chce situáciu riešiť, ale nechce ísť na liečbu. Poradíte literatúru a metódy abstinencie z domu? K psychiatrovi chodí, ten jej ale chce predpisovať práve tieto lieky. Matka (užíva cez 3 roky) stále nepriznala, že má problém, je s ňou ťažká komunikácia na toto téma, neberie ma ako dcéru ako vhodnú osobu na rozhovor.V jej prípade odchod na liečbu nebude určite možný, pre ňu by som potrebovala aspoň literatúru.
Ďakujem za rady.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za otázku.
Při dlouhodobém užívání benzodiazepinů a podobných léčiv mohou nastat život ohrožující situace, tudíž "samoléčba" je v tomto případě spíše kontraproduktivní a může pro jedince skončit až fatálně. V lepším případě, pak uživatel relabuje a vrací se do užívání a terapeut-amatér nám ostatním udělal ohromnou medvědí službu, protože motivace uživatele a víra v úzdravu, tímto pokusem rapidně klesá. Vy, jako rodina či dobrý přítel, navíc nemůžete být svým blízkým "terapeutem" a to v jakémkoli směru/smyslu - můžete jim být nápomocná, držet je nad vodou, pomáhat jim vstát, když zakopnou, účastnit se terapií jako člen rodiny, ale nikdy byste se neměla dotknout jejich problému jako terapeut.
Navíc, z farmakologického a toxikologického hlediska léčiva typu benzodiazepinů a jim podobná se musí vysazovat velice pomalu a pozvolna, aby se snížila možnost vzniku abstinenčních příznaků a tzv. rebound fenoménu (návrat obtíží, na které byla léčiva původně indikována, většinou v závažnější podobě).
Základní informace o benzodiazepinech můžete nalézt např. zde: http://drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html
Je samozřejmě velice záslužné, že se snažíte pomoci, ale důležité také je, aby Vás tato pomoc neskolila... Každopádně, drogové služby neposkytují služby jen pro uživatele, ale jejich klienty jsou i příbuzní a osoby blízké uživatelům, tudíž, do těchto služeb můžete zavítat i Vy, pokud Vás současná situace trápí nebo byste potřebovala nějaké další rady.
Stačí to takto? Pokud byste potřebovala pomoc s vyhledáním služeb, neváhejte se na nás znovu obrátit.
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec