Pervitin
Lucka
Dobry den, pred rokem jsem se seznamila s pritelem. Rikal mi, ze bral pernik, ale ze uz je pul roku cisty, verila jsem mu. Nas vztah probihal bez problemu, ale pak jsem si vsimlay ze mi zacina lhat a chova se jinak, tak jsem do nej rypala ( neni to moje prvni zkusenost s drogy ) porad opakoval ze jsem hrozna ze jsem paranoidni atd. Nakonec se ke vsemu priznal. Vzala jsem to s klidem kvuli tomu ze to neni poprve co neco takoveho zazivam. Jeste chvilku se snazil, ale posledni dva mesice ho vubec nepoznavam. Driv jak mi rekl zil dva zivoty jeden se mnou a pak druhy kde se sjizdel... myslim ze to mel pod kotrolou, ale ted se rozjel tak ze sotva chodi domu a sotva spi. Porad me od sebe odstrkuje se slovy ze ted chce byt sam , ale na druhou stranu si me porad udrzuje v kontaktu. Nabidla jsem mu pomoc, nabidla jsem mu cas, ale jeho zmena v chovaani je horsi a horsi. A ja uz nevim co mam delat. Bydli za Prahou a ja se k nemu nedostanu a premluvit ho aby prijel je temer nemozne a kdyz prijede tak je uplne mimo ale na druhou stranu rika ze by chtel byt zase v pohode a zit jako predtim ale mou pomoc odmita. Nevim jak se k nemmu uz chovat nevim co mam delat. Vim ze to je hodny kluk ze ho jen pervitin znicil, alee pomoct si nemeecha. Je uzavreny do sebe a jedina jeho odpoved je. Proc by si semnou byla kdyz jsem fetak. Kazdy slapne vedle ja mu to nemam za zle ale neevim jak mu mam pomoct kdyz nechce. Nevim jestli mam za sebou spalit mosty a nechat ho at si nabije cumak, nebo jestli tu mam pro nej byt. Nici to i me samotnou jsem kvuli tomu ve stresu a trapim se ale na druhou stranu mi me svedomi brani v tom nechat ho utopit se..

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
zdá se, že už oba dva cítíte, že takhle to nikam nevede. On se Vás samozřejmě nebude chtít vzdát, protože jste jedna z mála jeho spojnic se zdravým životem. Vás k němu, jak píšete, váže hlavně pocit zodpovědnosti, strach, že ho budete mít "na svědomí". Obvykle to ale bývá překvapivě opačně - to, že přítele provázíte jeho současným stylem života, že ho udržujete nad vodou, může jen prodlužovat jeho pád, který ale nebude nakonec o nic méně bolestivý. Jen ztratí víc času a cestou ještě způsobí spoustu problémů i Vám. Pokud se odmítnete podílet na takovém životě, přestanete ho podporovat, pak pozná, že už opravdu překročil nějakou únosnou mez. Ztratí něco, na čem mu hodně záleží. Pak se může rozhodnout, že za to mu drogy nestojí, a že chce něco změnit. A v tom okamžiku, pokud o to požádá a bude stát, mu můžete nabídnout pomocnou ruku. Do té doby je to spíš tak, že chcete víc Vy než on...
pokud byste chtěla celou situaci probrat podrobněji, bylo by dobré popovídat si o tom osobně. Pokud je pro Vás dostupná Praha, je možné objednat se do naší Poradny pro rodiče a blízké uživatelů, pokud byste raději jiné město, můžu Vám poslat kontakt.