THC test
Martin
Dobrý deň,
bol som viac-menej pravidelným užívateľom Marihuany. Z dôvodu testovania prúžkom ponoreným do vzorky moču, ktoré ma čaká cca o 2 týždne pri nástupe do zamestnania, už asi 2 týždne abstinujem. Aktívne športujem, dokonca aj v čase užívania som bol vždy aktívny, posilka, korčule... O uvedenú prácu mám vážny záujem a abstinencia mi nerobí problém. Chcem sa iba spýtať či všetky tieto tzv. skríningové testy (prúžok ponorený do moču) detekujú hladinu THC (ich neaktívnych kanaboidov) iba do 50ng/ml, alebo existújú takéto skríningové testy aj citlivejšie. ...pretože takýto test som si zakúpil (pre istotu z Amerického trhu - je to test Instant-View od Elisabeth Pharmacon, zelenobiele balenie) a výsledok po tých 2 týždňoch bol negatívny - vzorka moču bola pri tom z rána kedy si myslím že je v moči najviac odpadových látok. Moja výška/váha 182/80. Takže moja otázka znie, či je možné aby mi pri lekárskej prehliadke pri nástupe vyšiel test pozitívny. Ešte mám doma 2 takéto testy ktorými sa mienim otestovať, aby som mal istotu.
Ďakujem za Váš čas ochotný prístup a cenné informácie
Pekný deň

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Většina screeningových testů pomocí proužků je opravdu nastavena na koncentrace od 50 ng/nl THC, ale existují i citlivější.
Každopádně ale závisí na tom, jestli si u lékařské prohlídky udělá test lékař přímo v ordinaci, což by neměl, nebo bude posílat Váš vzorek do laboratoře. V toxikologii v laboratorních podmínkách se takovéto proužkové screeningové testy nepoužívají, protože jsou krajně nespolehlivé a v laboratorních podmínkách se jimi jen a pouze opovrhuje. Screeningové toxikologické laboratorní metody umí odhalit i nižší koncentrace kanabinoidů než je zmiňovaných 50 ng/ml. Volba metody pak závisí na dohodě lékaře s pracovníkem laboratoře a na jeho doporučeních, které od něj požadující lékař dostane a samozřejmě to také závisí na tom, jestli lékař posílá vzorek do specializované toxikologické laboratoře nebo do klasické biochemické laboratoře, protože tyto většinou nemají takový výběr metod jako specializované laboratoře.
Každopádně, myslím, že po 4týdenní abstinenci se s vysokou pravděpodobností nemusíte bát, že by testy nalezly nějaké stopy kanabinoidů v moči - to je asi nepravděpodobné.
Stačí to takto? Pokud byste potřeboval, neváhejte se ozvat s dalším dotazem. Budu Vám přát hodně štěstí v novém zaměstnání.
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec
P.S. Jistotu se screeningovými testy (navíc papírkovými) nebudete  mít nikdy. Jediná chvíle, kdy byste měl jistotu výsledku je při použití specifických chromatografických (předně plynová a kapalinová chromatografie) metod, které jsou schopny odhalit i koncentrace v jednotkách ng/ml a navíc určit o jakou konkrétní látku se jedná.