přítel
Hanka
Dobrý den, našla jsme si přítele, který byl s přestávkami 4 roky na pervitinu, přiznal mi, že byl závislý. Posledně ujel před měsícem, ale slibuje, že to bylo naposled, že mě nechce ztratit a že už dávno věděl, že chce klid. Jak velká je šance, že neujede? Jak ho mám uhlídat, aby se k tomu nedostal. Rok a půl chodil k psycholožce, ale pak si stejně dvakrát dal. Nevím, jak tuhle situaci řešit, jak k němu najít důvěru a jak postupovat dál. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Hanko.
Dle toho co popisujete ve svém příspěvku, to vypadá, že důvod k nepohodám je občasné užití partnera. Nemyslím si, že je nutné se s touto skutečností smířit a tiše trpět. Tím ničemu nepomůžete a především z toho nebude s největší pravděpodobností dobře Vám, což by se zřejmě projevilo na celkové atmosféře spokojenosti a atmosféře jako takové v partnerském vztahu...
Plno osob úspěšně zvládlo se z pervitinu dostat. Není to sice procházka růžovým sadem, ale také to není nic nemožného. Pokud bude Váš partner ochotný ,,na sobě zamakat" - může i on své problémy dostat pod kontrolu a tím v návaznosti docílit větší spokojenosti jak sám se sebou, ve Vašem vztahu a v životě vůbec.
To jak to s ním bude dále vypadat, záleží především na něm a na tom, jak se k celé této záležitosti postaví. Jak jistě asi víte, na pervitin se váže psychická závislost. Dokáže nečekaně potrápit i po vysazení. Chutě se vrací v různých intenzitách a frekvencích. Pokud přijdou po dlouhé odmlce, může to dost překvapit a zaskočit. Každému na tyto momenty funguje něco jiného - někdo si jde třeba zaběhat a má pocit, že tomu uteče, někomu například pomáhá výtvarný projev a ze svých pocitů se vykreslí, někomu pomáhá manuální práce a někdo úplně další to vyřeší pohovorem s blízkou osobou nebo terapeutem. Způsobů jak pracovat s chutí je mnoho a každý si musí najít sám ty své. Rozhodně je dobré mít v těchto inkriminovaných momentech na paměti, že to je pouze chvilková chuť/ subjektivní pocit/touha - která rychle přišla a stejně tak rychle zase odejde - když si ji nebude ten, koho zrovna zachvátí ,,moc hýčkat". Tím myšleno například zbytečně se nedívat na filmy s drogovou problematikou nebo poslouchat hudbu, která je spojena s konzumacemi, apod... Doporučila bych spíše zaměstnat se jakoukoliv jinou činností, která s drogami vůbec nesouvisí. V těchto chvílích, kdy je dotyčná osoba oslabena chutí, sledování filmů, poslech určité hudby, fotografie, kontakt s uživateli drog apod. pouze oživí vzpomínky na minulost a chuť se může prohloubit/sílit/gradovat a v tom nejhorším případě i dotyčného zcela ovládnout.  Také je dobré přehodnotit výběr kamarádů a blízkých osob. Máme již od našich klientů vyzkoušené, že mezi lidmi co drogy i nadále konzumují, se dá abstinovat opravdu jen velice těžko a je velmi snadné mezi nimi pak selhat. I po dlouholeté abstinenci, může dojít k selhání. Vždy k tomu, ale předchází různé varovné signály (sny, vzpomínky, chutě v různých a skrytých převlecích, zkontaktování osob z drogové éry apod.).
S tím vším co bylo zmíněno výše, se dá ale pracovat. Všechno lze využít k tomu, aby ten, koho se problém s drogou týká, ještě více pochopil svůj vlastní spouštěcí mechanismus svojí závislosti. Tím pádem být lépe a více vyzbrojen dalším případným atakům chutí, měl svůj život pod kontrolou, celkově se cítil lépe a byl schopen standartně fungovat v běžném životě (vztahy, rodina, práce, škola, záliby atd.).
Doporučuji, aby se partner obrátil na odbornou pomoc specializovanou na závislosti a v léčbě pokračoval (nebo začal, pokud dosavadní práce s psycholožkou nebyla přímo odborník na danou oblast, netuším, kam docházel). S terapeutickou podporou jde vše mnohem lépe. Stejně tak můžete využívat poradenských služeb i Vy, jakožto rodinný příslušník.
Netuším, odkud jste. Například naše organizace má v Praze přímo poradnu pro rodiče a partnery, takže pokud pro Vás není problém Praha, můžete se s kolegy spojit a v osobním kontaktu vše nezávazně a bezplatně probrat.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM
Žitná 1574/51 - Praha 1
Tel: 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Dále můžete mrknout na základní obecné informace pro blízké osoby:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Pokud se budete potřebovat na něco doptat, nebo doporučit kontakt někde jinde, tak neváhejte napsat znovu.
Přeji oběma dostatek sil!
S pozdravem MK