Rada
MisaM
Dobrý den,mám švagra,který víkendové užívá pervitin. Poslední půlrok se u něj objevily stavy, ze ho někdo sleduje. Bombarduje rodinu smskami typu...nikdo mě nemá rád, nezajímate me, nechcete mi pomoct a přitom me všichni tajné sledujete... Vyhrožuje sebevraždou. Pak se z toho vyspí a je zase úplně v pohodě. Bojím se, aby mu jednou \"necvaklo\" úplně. Ráda bych věděla, jak s n v těchto situacích jednat. Je mi jasně, ze to nesmí brát, ale tomu ja nemohu zabránit...třeba mi poradite,jak postupovat. Je mu 33let. Dekuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Míšo.
Přes internet samozřejmě nelze přesně určit co se s švagrem děje, ale dle toho jak to popisujete, by se mohlo jednat o toxickou psychózu, která není u uživatelů pervitinu nic neobvyklého.
Při chronické intoxikaci, užití vysoké dávky (ale zle i po jednorázovém užití) se může rozvinout toxická psychóza ve formě paranoidně-halucinatorního syndromu (mezi uživateli slangově řečeno ,,stíha" - stav velmi obdobný stavům, které prožívají osoby u kterých je diagnostikována schizofrenie). S tím rozdílem, že pokud se látka vysadí a nadále neužívá, toxická psychóza postupně slábne, až odezní zcela. S dalšími konzumacemi nepříjemné stavy a prožitky gradují a mají vzestupnou tendenci.
Jedná se stav, při kterém dotyčný trpí paranoiu, pocity pronásledování, silnou vztahovačností, podezíravostí...prožívané pocity jsou velmi autentické a osoba, která v toxické psychóze zrovna je neumí rozlišit co je realita a co už není. Může být i nebezpečna, jak sobě, tak okolí. Pokud by taková situace nastala, neváhejte volat záchranný systém.
Jinak by rozhodně bylo rozumné, aby někdo z rodiny (manželka?) nebo i Vy navštívil nějaké odborné zařízení specializující se na závislosti a v osobním kontaktu více a hlouběji probral vše co je aktuálně třeba. Tato zařízení poskytují i nezávazné a bezplatné poradenské služby rodinným příslušníkům. Je rozumné si doplnit informace, poradit se jak vhodně komunikovat/motivovat, jaká doma nastavit pravidla, jak to řešit pokud budou systematicky porušována, dozvědět se jaké jsou možnosti léčby, jakých se vyvarovat chyb při pomáhání, tak aby byla pomoc opravdu účinná a pro pomáhající ne zničující, protože to snadný proces není. Také získávat podporu.
Napište, odkud jste, rádi Vám doporučíme zařízení, kde byste mohli vše probrat.
Zatím můžete prostudovat základní info zde:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Informace o užívané látce zde:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Mějte se zatím hezky, pokud se budete potřebovat na něco doptat, ozvěte se.
S pozdravem MK