Pervitin
Jara
Dobrý den,
mám stručný dotaz a prosím o odpověď shrnutou do několika bodů. Jaké podmínky by měl několikaletý uživatel pervitinu dodržet, aby dokázal abstinovat. Jak by měl bojovat se závislostí, aby překonal chutě apod. Poslední rok užíval intravenózně, před tím šňupal. Nyní je pevně rozhodnutý skončit, ale moc se mu nedaří. Děkuji za odpověď. J.

Odpověděl: Amrit Sen
Járo, zdravím Vás, díky za důvěru.
Odpusťte, jestli se mýlím, ale z Vašich opakovaných dotazů na obdobná témata z posledních měsíců mám dojem, že se Váš známý, nebo kamarád, léčit nechce, nebo že máte s drogami problém Vy sám.
Naši dotazující mění identity poměrně často a my to chápeme. Pro komunikaci je však daleko šťastnější, pokud se ptají sami za sebe. Poradna je anonymní, pokud si dotazující i tak přeje, nezveřejňujeme dotaz, ani odpověď. Zašleme kód, který po vložení do obdélníku pod nápisem "Odpověď podle kódu" - "Kód otázky" vpravo nahoře, na titulní straně Poradny, ukáže dotaz i odpověď jen a pouze jemu.
Píšete, že dotyčný je pevně rozhodnutý s drogami skončit, změnilo se tedy něco oproti dřívějšku? Podle čeho soudíte, že tomu tak skutečně je? Jestli jde známého, který se pokouší o změnu, proč se nás neptá on sám? Na druhou stranu, je nezadatelným právem každého člověka, zvolit a žít svůj životní styl. To je třeba respektovat, byt se nám to nemusí líbit.
Zanechám otázek, nemám v úmyslu Vás trápit. Internetové poradenství má své limity, věřte, že děláme co umíme a můžeme, poctivě, usilovně a s nasazením. Nepíšete nic o tom, jestli jste některá z předchozích doporučení Vy, nebo Váš známý využil.
Pokusím se přidat další doporučení, omlouvám se, jestli se budu opakovat některá z předchozích odpovědí mých kolegů. Obávám se, že tímto vyčerpáme limity a možnosti internetového poradenství a má li se něco "pohnout", nezbyde, než jednat.
Těžko pomáhat někomu, kdo o skutečnou pomoc nestojí, nebo ji odmítá, ještě těžší je to s uživateli drog. Osvobozování z několikaletého, nejspíš intenzivního užívání drog, je vždy náročným během na delší trať, které má naději na úspěch pouze tehdy, vychází li z rozhodnutí, přání a touhy závislého. Ani to však k úzdravě nestačí. Ta vyžaduje odvahu a poctivé, soustředěné úsilí, podložené konkrétními kroky k úzdravě, včetně odborné podpory, tedy některou z forem léčby závislosti.
Ptáte se na zvládání chutí. Jde o jednu z nejdůležitějších dovedností, kterou si každý, kdo vykročil za úzdravou, potřebuje osvojit. Nejde zdaleka o to, umět pracovat s chutěmi zjevnými, rozeznatelnými, ale také s daleko záludnějšími, "převlečenými", skrytými chutěmi. Podmínkou je umět je rozeznat. Jde o procesy, které závislý bez přípravy, potřebných informací a tréninku, většinou vůbec nevnímá. Přitom obranné mechanismy, které se připravený naučí a "natrénuje", případně si je vytvoří, "ušije sobě na tělo", přijme za své a zažije pod kůži,  pokud je použije včas, dobře fungují a umožní chutě úspěšně zpracovat už v řádu několika málo minut.
Píšete, že se dotyčnému, přes jeho přání, abstinovat nedaří. Podle všeho se bez intenzivnějšího kontaktu s odborníky a bez léčby neobejde.
Z opakovaných dotazů mám za to, že osobní odbornou konzultaci potřebujete především Vy. Doporučuji Vám tedy kontaktovat pracovníky zařízení, služby, nebo společenství, kteří se zabývají drogovou problematikou a pracují s blízkými uživatelů návykových látek, ve Vašem okolí. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nesejde na tom, jestli půjde o adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo podobný tip služby, případně o společenství fungující na principu vzájemné podpory, inspirace z osobních zkušeností a spirituálního probuzení.
Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, které můžete pro její řešení podniknout, zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měl vyvarovat. Získáte pochopení, podporu a řadu užitečných informací. Co může být velmi důležité, dozvíte se, jak se známým komunikovat a podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a případné léčbě.
Shrnu li, jak jste chtěl, odpověď pro závislého uživatele návykových látek, do několika bodů, které by měl dodržet, aby se mu dařilo dlouhodobě zdržet drog, tady jsou:
1. Kontaktovat odbornou pomoc a domluvit si termín schůzky
2. Být při osobním pohovoru otevřený, jak jen to půjde
3. Vzít vážně doporučení odborníků a jejich realizaci neodkládat
Jak najít kontakty, podle typu služby a oblasti v ČR, se dozvíte na stránkách naší Poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Připojuji kontakty na zařízení, služby a společenství, působící v Brně, pro Vás i známého:
Terapeutické centrum na Bratislavské
Bratislavská 69
602 00 Brno - Zábrdovice
Telefony:
Tomáš Klášterecký, DiS. - +420 608 248 995
Mgr. Zuzana Šilhanová - +420 778 705 025
E-mail: tcbratislavska@podaneruce.cz
Web: http://tcbratislavska.podaneruce.cz/
Skype: tcbratislavska
AT ordinace Podané ruce
Hapalova 22
621 00 Brno
Telefon: +420 541 226 070
Vedoucí: MUDr. Ronald Marek
Mobil: +420 777 916 263
E-mail: psychiatricka.ambulance@podaneruce.cz
Web: http://www.podaneruce.cz/programy-a-pece/psychiatricka-at-ordinace/
Kontaktní centrum v Brně
Vídeňská 3
639 00 Brno
Telefon: +420 543 249 343
Mobil: +420 775 889 919
(objednání na individuální konzultace)
E-mail: kcentrum.br@podaneruce.cz
Vedoucí: Bc. Zuzana Krátká, DiS.
Mobil: +420 608 371 262
Web: http://www.podaneruce.cz/programy-a-pece/kontaktni-centra/kontaktni-centrum-videnska-brno/
Poradenské centrum v Brně
Vídeňská 3
639 00 Brno
Telefon: +420 773 770 855
E-mail: poradenskecentrum@podaneruce.cz
Web: http://pcbrno.podaneruce.cz/
Specializovaná protidrogová ambulance
Psychiatrická klinika Fakultní nemocnice Bohunice
Jihlavská 20
635 00 Brno
Telefon: +420 532 232 078
E-mail: pilarova@fnbrno.cz
Web: http://www.fnbrno.cz/
Poradna, A Kluby ČR, o.p.s.
Křenová 62a
602 00 Brno
Telefon: +420 541 247 233
E-mail: akluby@akluby.cz
Web: http://www.akluby.cz/
Ambulantní léčba a poradenství
Mgr. Švanda Martin Ph.D.
Telefon recepce: +420 548 211 860 / +420 548 211 859
E-mail: martin.svanda@akluby.cz
Web: http://www.akluby.cz/AmbulLecAPor.aspx
Anonymní narkomani Brno
Vídeňská 225/3 (stejná budova, kde sídlí Podané ruce - K-centrum)
639 00 Brno
Telefony:
Laďa +420 731 172 953
Petr +420 775 981 868
Mítinky: každou středu a sobotu 19:30
E-mail: anonymni.narkomani@gmail.com
Web: http://anonymni-narkomani.webnode.cz/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/narkomani/
http://anonymni-narkomani.webnode.cz/a12-kroku/
Držím palce, přeji Vám i známému hodně štěstí,
Amrit Sen.