pervitin a těžká toxická psychóza
Petr
Dobrý den,
jsem z malého města v okr. Uh.hradiště. Bratranec(28let) mojí manželky je 9let závislý na pervitinu. Snažíme se mu pomoct a i když se na první pohled tváří že si chce nechat pomoct opak je pravdou(dobrovolně byl na léčení v Kroměříží, ale vydržel to jen 4dny). Bohužel jeho závislost přerostla v těžkou toxickou psychózu. Včera byl u nás na návštěvě, všechno bylo v pohodě, ale najednou mu přeskočilo začal si něco mumlat a potom mě chtěl napadnout(slyšel křik v hlavě a hlasy co mu to napovídali) vyhodil jsem ho z domu, ale několikrát prohodil slova o sebevraždě. Dostal jsem o něj strach. První co mě napadlo že zajedeme na policii a všechno sepíšeme a necháme si poradit co dál. Bohužel policie nemohla nic udělat a přivolaný doktor řekl, že je v pořádku, že nemají důvod nic s ním dělat(ke všemu se přiznal a choval se naprosto normálně) Jedinou radu co jsme dostali že ho máme zavést do Kroměříže až bude čistý. Do Kroměříže jsem volal a mají plno. Poraďte mě co mám dělat dál??? Dnes u nás opět zvonil, ale manželka ho nepustila (měla z něj strach a máme doma ročního syna) po tomto stavu ztratil naši důvěru :( ale chtěli by jsme mu pomoct.....

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
pomoci někomu dospělému v takové situaci proti jeho vůli je vždy dost těžké. Na druhou stranu se zdá, že nějakou pomoc přeci jen bratranec hledá, když u Vás stále zvoní. Pokud má toxickou psychózu, je opravdu nejlepší cestou dostat ho do psychiatrické léčebny. Je možné nechat ho hospitalizovat i nedobrovolně, v takovém případě do 24 hodin rozhoduje soud, jestli bude pacient propuštěn. Podmínkou je, že ohrožoval na zdraví nebo životě sebe nebo druhé. Pokud tedy mluví o sebevraždě a chce Vás napadnout, pak nejlépe přivolat policii a záchranku a nechat ho rovnou odvézt do PL. Případně, pokud bude alespoň trochu svolný, odvézt ho tam sami. Tam by měli posoudit, co s ním je. Mají na to přeci jen delší dobu než lékař, který s ním na služebně policie prohodí pár vět.Taky pak nerozhoduje, jestli mají plno nebo ne. Vždy mají několik urgentních lůžek. Rozhodně by ho ale neměla pouštět domů manželka samotná, měl byste tam být Vy.