dcera a pervitin
marus
Dakujem velmi pekne za rady, chcela by som este doplnit informacie, ktore mi v stave, akom som, asi unikli.... dcera ma 20 rokov, kvoli problemom zanechala aj studium na vysokej skole, co je zvlastne, je fakt, ze k droge sa nedostala v ziadnej partii, nikdy sa neflakala, bola skor domacky typ, ma velmi dobreho, slusneho priatela, ktory ju aj teraz podporuje...drogu si zohnala sama s tym, ze to chcelen vyskusat, vzdy ju problematika drog fascinovala a chcela pochopit, preco to tí ludia robia, co je na tom take zvlastne, stale o tom citala. Neskor sa mi priznala, ze trpela depresiami a uzkostou,nebavilo ju studium, mala pocit, ze to nezvladne a chcela vyskusat stimulacny ucinok pervitinu. Nasledne to dost zacala prehanat a k prvemu priznaniu prislo zaciatkom februara, ale k naprave nie, potajpomky v tom pokracovala dalej. Vybavili sme liecenie, aj sme tam sli,ale v poslednej chvili, po trojhodinovom presviedcani nami aj lekarom, nechcela tam zostat. Tvrdi, ze ak sama to nechce ukoncit, ziadna liecba jej nepomoze. Dali sme jej sancu, ale klamstva pokracovali dalej. Co je horsie, nasla si ludi,ktorí jejto davali zadarmo a zacala sa stretavat s ludmi, ktorých sama predtym odsudzovala. Rodina place, priatel place, vsetci sa jej snazime byt oporou. Kontaktovala som neziskovu organizaciu NEzavislost, ktoru zalozil byvaly narkoman a teraz sa venuje pomoci rodinam takto postihnutých, stretli sme sa s ním aj my,aj dcera, sme stale v kontakte a pomaha nam, sama by som to naozaj nezvladla. Naposledy zobrala pervitin 4.maja 2016, teraz je to teda dva tyzdne co je bez, stale tvrdi, ze ona to robit nechce,ze je o tom presvedcena, zevidi, ako velmi ju to nici, ze ona nam naozaj dokaze, ze s tym prestane. Davam jej sancu, ale uz jej neverim, neviem, ci naozaj je schopna sama to dokazat. Vcera chcela ist von, ja som ju nepustila, bola dost nervozna az agresivna, neviem, ci su to prejavy abstinencneho syndromu a ci konam spravne, ze ju nepustam v tomto kritickom obdobi von. Velmi ma trapi, ze ma malu sestru, 6 rocnu,ktora to vsetko vidi a vnima.... Neustale sa s nou rozpravam, nie formou vycitiek, aleskor pochopenia a ochoty bytoporou, takisto aj manzel a cela rodina, priatel, ma vsetkych, ktorí stoja pri nej...V utorok ideme k psychoterapeutovi, nakolko navstevy len psychiatra,ktory predpisal antidepresiva, sa nam neosvedcili, skusime zacat s terapiami a ozveme sa, ako to vsetko dopadlo.
Este raz velmi pekne dakujem za kazdu radu
S pozdravom, Maria

Odpověděl: Amrit Sen
Marie, zdravím Vás,
Vašeho poděkování si vážíme, je pro nás povzbuzením do další práce.
Jak jsem psal v minulé odpovědi, je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, nebo ji odmítá. Ještě těžší je to s uživateli drog.
Nezlobte se, ale že jste, navíc s lékařem, který by měl mít s prací s uživateli zkušenost, nebo aspoň povědomí, zkoušeli dceru tři hodiny přemlouvat k léčbě, je velice nešťastné. Možná jste napáchali více škody, než užitku.
Odborník na problematiku závislosti by Vám určitě řekl, jak škodlivá může být přehnaná péče a nesprávně volená podpora, a jak marný může být nátlak tohoto druhu, natož, aby se na něm podílel. Nemusí to být na první pohled patrné, ale stává se velice často, že blízcí závislých, aniž by si to přáli, chybným přístupem podporují setrvávání blízkého v dalším užívání a podporují jeho propad do ještě hlubší závislosti.
Doporučuji Vám vzít vážně moji předchozí odpověď, kontaktovat odbornou pomoc zkušených specialistů, také promluvit si s lidmi, nebo jejich blízkými, kterým se podařilo z užívání drog uzdravit a osvobodit se.
Je mi jasné, že máte dceru ráda, a že aktivity, které podnikáte, jsou vedeny nejlepšími úmysly.
Není úplně obvyklé, že mladý partner dívky, aniž by sám drogy užíval, zůstává ve vztahu se závislou, aktivní uživatelkou drog. Bylo by dobré, aby si o situaci s odborníky promluvil i on. Ne však dohromady s Vámi. Naopak bude velmi užitečné když za odborníky zajdete i s manželem.
Že jste dceři pomohli stát se středobodem vesmíru, není ani zdravé, ani výhodné. Pro nikoho. Píšete, že se chystáte s dcerou k psychoterapeutovi. Předpokládám, že jde o specialistu na závislostii, kterého si měla nejlépe domluvit sama. Stejně tak, pokud k němu půjde, by ji neměl nikdo držet za ručičku, ani ji doprovázet.
S terapií lze začít, pokud má mít šanci na úspěch, pouze tehdy, půjde li o osobní zakázku Vaší dcery, nikoli lidí okolo.
Někdo si před tím, než se odhodlá měnit život, potřebuje zarýt bradou v zemi, jiný ne. Nemohu se ubránit dojmu, že dceři znemožňujete nést odpovědnost za své jednání a důsledky jejích rozhodnutí. Tím jí připravujete možná o poslední důvody a motivaci ke změně.
Pomoc v tuto chvíli ale potřebujete především Vy.
Kontakty už máte, vyberte si jiné odborníky, kteří pracují s rodiči, partnery a blízkými uživatelů návykových látek, než lékaře, který Vám "pomáhal" doposud. Není nezbytné, aby šlo "jen a pouze" o lékaře, drogovou problematikou a prací s blízkými uživatelů návykových látek, se zabývá celá škála odborníků různých profesí.
Dozvíte, jak s dcerou komunikovat, jakých chyb se vyvarovat, jak se lze pokusit podpořit její motivaci k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a případné léčbě.
Nezůstávejte na obtížnou situaci sama, kromě odborníků se nebojte o situaci promluvit s blízkými, nebo přáteli, kterým důvěřujete. Myslete na sebe, žijte. "Naordinujte" si činnosti, které Vám přináší radost, vyražte mezi lidi, bavte se. Chápu, že to může být těžké, ale pokud to nedokážete, riskujete, že budete žít jiný život, než ten svůj, se všemi negativními, zdravotními, sociálními a dalšími dopady, které může mít spoluzávislost. Může se stát, že přijmete život v závislostních vzorcích chování, aniž byste návykové látky užívala, ze kterých se Vám nemusí dařit vystoupit. Nelze pomáhat dalšímu, pokud nedokážete pomoci sobě. Berte jako fakt, že se, přestože tvrdí opak, dcera sama z drog jen tak nevymotá.
Nemám vůbec v úmyslu "nakládat" Vám. Chápu Vaše neštěstí. Nejužitečnější, pro sebe i dceru, bude, když budete stát nohama na zemi, pevná v kramflecích. V tom Vás podpoří průběžnější konzultace s odborníky, abyste věděla, jak reagovat v situacích, které přinese čas. Získáte pochopení, podporu a pomoc. Že se vše nevyřeší ze dne na den, určitě víte. Každý má svůj čas. Pokud se zadaří a dcera se rozhodne užívání drog řešit, půjde i tak o běh na delší trať.
Přeji Vám i dceři hodně štěstí a vše dobré,
Amrit Sen.