Jak zvládnout partnerský vztah, když je partnerka závislá na subutexu.
Červenáček
Dobrý den, poradíte mi? Má partnerka, které je 40 roků je přes deset let na subutexu( suboxone), bere ho pod jazyk. Jsme spolu přes dva roky, nežijeme v jedné domácnosti, ale plánujeme společné soužití. Že užívá syntetický opiát jsem se dozvěděl až před půl rokem, styděla se mi to prý říct. Jde o to, že začala snížovat z 8 mg, kam se dostala kvůli stresovým situacím v práci z dlouhodobého 6 mg užívání asi před měsícem. Teď se rozhodla, že chce snížit na co nejméně a zbavit se závislosti a je pod \"dohledem\" psychiatra, kam chodí 1x 14 dní. Náš vztah není úplně ideální, ale který je, přesto jsme ještě nedávno plánovali hezké věci, nyní jak snížila o 2 mg, tak se ji strašně změnila nálady, ke mně se chová, jak kdybych za její závislost mohl, začala hledat záminky, odsuzovat mě co jsem udělal v minulosti a říkat mi, co jsem udělat měl. Neříká lži, ale vrací se k věcem z minulosti, které už nepovažuji za důležité. Odmítá mě. I sex a mazlení byly na začátku vztahu, před dvěma roky jiný, lepší, to byla na 4 mg suboxonu. Všiml jsem si, že během dne ji zhrubne hlas, je napjatá a jakoby vyžilá v obličeji, má vykulené oči, ale po nějaké době to zase odpadne a působí lépe. Já tu holku mám rád a z toho co se děje jsem na prášky a v nejistotě. Prosím o radu, jak se mám chovat v situaci, když snižuje, mlčet? vyhýbat se ji? mám se smířit s tím, že se vztah ukončí? Mám ji brát jako psychicky nemocného člověka? Nemám si její útoky brát osobně? chtěl bych ji pomoct, být s ní dál,ale její chování, nálady, ty přímé řeči co mi říká,mě ničí. A ta změna v obličeji a hlasu během dne, to jsou projevy absťáku? Všiml jsem si během vztahu, že musí každé dvě hodiny něco málo sníst, prý najednou dostane nezvladatelný hlad a to má štíhlou postavu, hlad ji budí i večer, pak je na sebe naštvaná, že už neusne a je přes den nevyspalá. I to je v souvislosti se subutexem? Moc děkuji za odpověď. Aleš

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
a díky za dotaz. Umím si představit, že pro vás nebylo jednoduché popsat, čím si procházíte a o jakých krocích nyní uvažujete (včetně možnosti rozchodu). Ještě jednou díky za důvěru.
Bohužel, nemám pro vás žádnou jednoduchou odpověď. Píšete, že partnerka užívá cca 10 let Subutex, nyní ho užívá pod jazyk (8mg snížila na 6mg denně). Před půl rokem vám o tom řekla, styděla se. Nevím, jestli jste si všímal nějakých nezvyklostí i před tím, než se vám přiznala. Nevím, jestli užívá skutečně jen Subutex a zda ho užívá tak, jak má. Nevím, kolik toho o její minulosti víte, ani jak dobré máte znalosti o Subutexu. Má snad v tomto období i jiné starosti, které by mohly její stav ovlivnit?
Pokud člověk užívá Subutex tak, jak má, pak by na něm velké výkyvy znát být neměly. Při snižování to však může být jiné - vysazování nebo snižování Subutexu (účinná látka buprenorfin) bývá často velmi zdlouhavé a obtížné, nese s sebou opakované návaly chutí, s čímž by mohly souviset i agresivní nálady, nechuť k sexu apod. Ale takhle na dálku těžko říct. Podle toho, jak člověk na vysazování reaguje, by se mělo také postupovat - někdy je potřeba vysazovat pomalu, podpořit dotyčného terapií, stejně tak je potřeba pracovat i s okolím, pro které to může být také náročné období atd.
Podle toho, co píšete, by partnerka měla být v substitučním programu, kde dostává předpis na léky od psychiatra. Zmiňujete se, že tam dochází 1* za 14 dní. Nemají tam také možnost docházet na terapie? Využívá ji vaše partnerka? Napadlo vás promluvit si s ní stejně otevřeně, jako jste napsal tento dotaz - mluvit o tom, že ji máte rád, ale nevíte si rady tehdy a tehdy ... cítíte se tak a tak ...? Neexistuje totiž jednoznačná rada, co si počít. A mohlo by pomoci třeba i to, že byste s partnerkou zašel k jejímu psychiatrovi, případně někomu dalšímu z týmu, kdo by s vámi (ať už společně či pouze s vámi) probral vaše otázky. Má partnerka v programu takovou možnost? Jestli ne, možná by jí/vám alespoň někoho doporučili. Jednak byste se mohl na vše zeptat, druhak byste měl možnost zkusit relativně v klidu seznámit s tím, jak na vás v těchto dnech působí. Co vy na to?
S pozdravem,
Gabriela M.