léky
kukinka
jeden lékař tvrdí že tramal není opiát když jsem se ptala na které opiátové receptory působí ve vaší poradně mi napsali že na deltu, mí, a kapu jsou to řecká písmena,když to ale není opiát správná odpověd by byla na žádné, a taky by neměl být návykový tak jak je to tedy?Ty písmena jsem rozepsala česky jak se to čte nemám je na klávesnici.Byli to takové klikyháky ale to je jedno

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
nevím, jak to zmiňovaný lékař myslel, ale tramadol (účinná látka přípravku s komerčním názvem Tramal) je centrálně působící opioidní analgetikum, které se váže se na opiodní receptory µ, δ a κ, přesně jak jste uvedla. Ostatně tuto informaci si můžete ověřit i zde v souhrnu údajů o přípravku, kapitola 5. 1. Farmakodynamické vlastnosti: http://www.sukl.cz/download/spc/SPC10093.pdf.
Závislostní potenciál tramadol rozhodně má, není tak vysoký, jako např. u heroinu, ale při dlouhodobém užívání rozvoj závislosti hrozí a ve své praxi jsem se s klienty závislými na tramadolu nejednou setkala. Není tedy dobré tuto látku podceňovat.
Osoby, které mají potenciál k vzniku závislosti na legálně dostupných farmakách či nelegálních drogách, by měly být tímto přípravkem medikováni jen za výjimečných okolností a pod zvýšenou kontrolou lékaře.
Stačí vám odpověď takto?
Vilma Táborská
p.s.: Napadá mě, jestli nedošlo mezi vámi a lékařem k záměně pojmů opiát a opioid - opiáty jsou látky obsažené v nezralé štávě makovic máku setého, tedy jakási podmnožina opioidů = látek působících na opioidní receptory. Tramadol samozřejmě není opiát, ale právě opioid.