Bratr
Ondra
Dobrý den..můj starší bratr dělá mamce peklo že života..je mi 24let..jiz 2roky bydlím a staram se sám o sebe..byl sem na operaci a teď chvíli žijí u mamky..kde zatim ještě bydlí bratr kterému je 27let.je absolutně nesobestacny.agresivní na mamku a vše si převrací tak jak mu to sedí.v životě má odpracovaný ztezi tak rok(já pracují od 18)....neakou dobu byl na drogách Aš teď je každý den opilý i když chodí do práce..dělá doma samé naschvali s ničím nepomůže a nepřispívá ani na nájem..všechno obraci proti mamce.na sociální síti píše že ji zničí.statusy typu(nebojte zbraň nemám)..nebo že byl na policii(což byla lež)a že jim všechno řekl...co by jim mohl říct?to že se o něj mamka stará celý život platila za něj dluhy atd atd..ale za všechno můžeme přej mi..a za to nás zničí..mamka newi co má dělat.výplata chodí k ní na účet..chce aby si zařídil svůj protože má exekuce a mamka nechce přijít o své peníze..dnes se ho ptala normálně slušné v klidu.byl si v té bance?.nemluv na mne psychopatko mám vysoký tlak kuli tobě a už si to Nenechám libit to co mi děláš..zavře se v pokoji a nahlas nadává na nás i zesnulého otce..vymyslí si nenormální věci a i na to si sám odpovídá..přej má všeho nad hlavu a protproto si nesthne zajít do banky udělat účet..každý den přijde z práce serve mamku uplnyma hloupostma s jde ven..přijde v 1rano úplně na mol..v 5jde do práce.schválně dělá ráno bordel aby nás vzbudil..dělá všude jen ostudu..já jsem momentálně odkázány na lůžko..proto se na vás obracím.jinak bych to řešil ručně.díky za rady

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
chování bratra, které popisujete, mi rozhodně nepřipadá normální. Předpokládála bych, když se obracíte na naši poradnu, že ho podezíráte z užívání drog (do jisté míry by to nejspíš i mohla být pravda), případně jeho chování vnímáte jako jeho následek (nastartování psychických, resp. psychiatrických komplikací). Byl někdy bratr u psychiatra?
Vypadá to, že situace již nějakou dobu trvá a tak asi nebudete příliš překvapený, když vás, resp. vaši maminku, odkážu na poradnu, kde by bylo možné celou situaci podrobněji probrat a promyslet co dál. Řešení podobných situací často vyžaduje delší čas, plánovat jednotlivé kroky (zajistit bezpečí pro maminku, zrušení trv.pobytu bratra v bytě matky z důvodu zabránění exekuce majetku, zvážit, jak dále postupovat, aby bratr buď zlepšil své chování nebo společné bydlení s matkou opustil, konzultace s bratrovým praktickým lékařem - zejm. v případě psychiatrických problémů, komunikace s úřady - pracovní úřad, sociální úřad, možná i pojišťovna, dluhy apod.).
Pomoc byste mohli hledat buď v poradně pro rodiče uživatelů drog, nebo pak v nějakém zařízení určeném pro psychicky nemocné. Nicméně ze všeho nejvíc bude záležet na vaší mamce, jestli si dokáže přiznat, že syna nezvládá a potřebuje s ním pomoct, jestli dokáže hodit za hlavu pocity viny, obavy z ostudy ve městě a řekne si o pomoc. Pokud něco, pak bych vám doporučila mamku podpořit právě v tom, aby si řekla o odbornou pomoc. Jednorázové "řešení ručně" většinou natrvalo nic nevyřeší.
Mluvil jste o těchto možnostech s mamkou? Byla by něčemu takovému přístupná? Jestli ano, pak stačí napsat, jaká větší města jsou vám dobře dostupná a pošlu kontakty.
Případně komunikuje-li bratr aspoň s vámi, a byl v nějaké lepší chvilce ochoten otevřeně o potížích mluvit, je možné na podobná zařízení odkázat i jeho. Zkoušel jste to s ním probrat, nebo se nebaví normálně ani s vámi?
Vím, že to není mnoho, ale takhle na dálku se v podobných situacích příliš udělat nedá. Držím palce, přeju hodně sil i trpělivosti vám i mamince.
S pozdravem,
Gabriela M.