dcera a perviin
marus
Dobry den,
mam dceru, ktora sa mi priznala, že od decembra 2015 berie pervitin, cize je to takmer 5 mesiacov..tvrdi, ze to robit nechce, trikrat sa mi priznala, ale vzdy sa k tomu vratila, na liecenie odmieta ist, chce sa zavislosi zbavit sama...
ja som u v zufalo stave. ako aj cela rodina, ako mame posupovat?
Velmi pekne dakujem
Maria

Odpověděl: Amrit Sen
Paní Marie, zdravím Vás.
Vážím si Vaší důvěry, chápu Vaši náročnou a stresující situaci. Nepíšete, jestli je dcera plnoletá, či ne, jestli máte ještě ze zákona "páky" a odpovědnost, abyste mohla v některých věcech rozhodovat za ni.
Podle toho co píšete, nejspíš nemáte. I tak máme zkušenost, že pokud se řeší užívání potomků "na sílu", nebývá mnoho šancí na vyložený "úspěch".
Bez dobré vůle, vlastního rozhodnutí, motivace, aktivity a vynaloženého úsilí, je šance na pozitvní změnu minimální.
Stává se sice, že řada mladých projde dobou experimentů s drogami bez extrémních eskapád a sami po čase drogy opustí, jestli to tak může být s Vaší dcerou, netuším.
Zmiňujete, že dcera užívá pervitin 5 měsíců a že je závislá. Nemám v nejmenším úmyslu problém bagatelizovat, ale je li tomu tak, nemusela by úzdrava a rekonvalescence trvat tak dlouho, přesto, že osvobození od drog bývá vždy běh na delší trať.
Čím jsem si ale jist, píšete, že jste v zoufalém stavu, je to, že potřebujete odbornou pomoc. Dcera, a v tuto chvíli zejména Vy.
Proto Vám doporučuji kontaktovat odborníky některé služby, nebo zdravotnického zařízení ve Vašem okolí, které pracuje s rodiči a blízkými uživatelů návykových látek a o všem s nimi promluvit.
Nesejde na tom, půjde li o adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo podobné zařízení.
Nejlepší je si předem domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací Vám odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jak s dcerou komunikovat, zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Získáte pochopení, podporu a řadu užitečných informací. Uleví se Vám. Můžete si sjednat průběžnější konzultace, abyste věděla, jak reagovat v situacích, které přinese čas, budete pevnější v kramflecích.
Co je velmi důležité, dozvíte se, jak se můžete pokusit podpořit motivaci dcery k pozitivním změnám a případné léčbě.
Tyto služby jsou bezplatné.
Připojuji odkazy, kde najdete odkazy na zařízení, organizace, služby, odborníky a společenství na Slovensku, kde Vám i dceři rádi pomohou:
Léčba závislostí Slovensko, Drogový informačný portál, Anonymní narkomani SK:
http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
http://www.infodrogy.sk/
http://www.anonymninarkomani.sk/
Nezapomínejte na sebe, nezůstávejte na problémy sama. Naordinujte si činnosti a aktivity, které Vám přináší radost, žijte. Nebojte se o problémech mluvit s blízkými v rodině, nebo přáteli, kterým důvěřujete.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i dceři hodně štěstí,
Amrit Sen.