Závislý priateľ
Xaxa
Dobrý deň, neviem ako ďalej. Moj priateľ je drogovo závislý, kombinuje drogy a alkohol a s tým sa spája aj vysokointenzívna zábava v podnikoch s mnohými ženami (raz alebo dvakrát za mesiac). Má ťažšiu minulosť, kedysi dávno prehrával v herniach, ale toho sa už zbavil. Poznáme sa síce iba rok, ale na všetko som mu prišla. Predo mnou mal veľa žien, drogoval a uzival si aj ked mal priateľky. Myslim, ze podvádza aj mna. Aj ked drogy nie su výhovorka, nemozem to tolerovať a neviem takto žiť. Nic to pre neho neznamená, vychádza to z jeho zlého psychického stavu. Priateľ má odmalička psychický problém, ktorý vychádza z nedostatku materskej lásky. Ju viní zo všetkého, za to aký je, cíti sa menejcenný, nedocenený, sám (je jedináčik), hovorí, že cíti prázdnotu. To všetko viem, natrafila som na jeho denník. Zmieňuje sa v denníku, že chce zomrieť, pravidelne, naposledy to písal v červenci 2015 pričom by ste to na neho nikdy nepovedali. Navonok je to krásny mladý muž, ktorý vystupuje suverénne, vysokokomunikatívny typ, nikdy nemal problém so ženami, a napriek tomu má nízke sebavedomie. Nízke sebavedomie si podla neho zvyšuje príjmom drog a alkoholu, záujmom žien (preto potrebuje spoločnosť), ale iba krátkodobo. Potom pise o smútku a výčitkách co urobil. Chce to podla mna zmeniť ale sám nevie ako.
Viete mi prosim pomôct co s nim robiť? Viem, ze ma ľúbi, viem, ze so mnou plánuje budúcnosť, a aj keby to tak nebolo, chcem mu pomôct sa z tohto dostať. Nebude to ľahké, ale chcem mu naozaj pomôct.
Dakujem za radu.
Xaxa

Odpověděl: Amrit Sen
Xaxo, zdravím Vás.
Vážím si Vaší důvěry, dobře, že píšete. Chápu trápení, stress, obavy i strach v situaci, kterou prožíváte.
Váš přítel přešel ze závislosti na "hraní" do dalších závislostí, které se mu bez odborné podpory, pomoci a léčby, zvládnout nepodaří.
Rozumím tomu, že máte přítele ráda, ale měla byste si přiznat, že bez jeho aktivity to nepůjde. Je na Vás, jestli hodláte zůstávat ve vztahu, kdy je partnerovi Vaše trápení lhostejné, lhaní je tolerovanou normou, podvody, nevěra a Vaše ponížení jsou prostředky k partnerovým "radostem".
Je otázkou, jestli vůbec máte hranice, za které byste už nebyla ochotna couvnout.
Riskujete, pokud se tak už nestalo, že se stanete spoluzávislou, aniž byste sama drogy užívala. To znamené, že onemocníte nemocí, ze které se bez pomoci nemusíte uzdravit. Přijmete závislostní vzorce chování, ze kterých nedokážete vystoupit, budete žít život jiného, jen ne ten svůj.
Spoluzávislí, se všemi zdravotními i sociálními důsledky, které tato nemoc přináší, často trpí více, než jejich blízký uživatel drog.
Nesprávně volenou pomocí, podobně jako Vy, blízcí závislému umožňují jeho setrvávání v užívání a s nejlepšími úmysly tak podporují jeho propad do ještě hlubší závislosti. Někdy je prostě tzv. "pomoc", kontraproduktivní.
Píšete, že přítel říká, že se chce změnit. Proč nám nepíše on?
Doporučuji Vám, spojit se s odborníky a o všem s nimi pohovořit. Kontaktujte telefonicky některou službu, nebo zařízení, které se věnuje drogové a závislostní problematice, pracuje s rodinnými příslušníky, parnery a blízkými uživatelů drog. Nesejde tolik na tom, jestli půjde o AT poradnu, adiktologickou ambulanci, nebo podobný typ služby, zdravotnické, nebo nestátní zařízení.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací Vám odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jak s přítelem komunikovat, také jakých chyb byste se měla vyvarovat. Uleví se Vám. Můžete si domluvit průběžnější konzultace, abyste věděla, jak reagovat v situacích, které přijdou a byla pevnější v kramflecích.
Získáte pochopení, podporu, pomoc a potřebné informace. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně.
Co je velmi důležité, dozvíte se, jak se pokusit podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám a léčbě.
Bez jeho motivace se nic k lepšímu změnit nemůže. Ani ta však sama o sobě nestačí. Kromě rozhodnutí podpořeného aktivitou a dlouhodobým úsilím, je šance na udržitelnou změnu, mizivá. Úzdravný a osvobozující proces je vždy během na delší trať.
Můžete příteli znova říci, bez výčitek a vyhrocených emocí, že ho máte ráda, povědět mu o svých obavách a trápení, že Vám na něm záleží... Svojí podporu podmiňte jeho léčbou, případně předejte kontakty na odbornou pomoc. Ukázaná platí, jestli Vás přítel nevyslyší, bude lepší se s ním rozejít, vykázat jej, nebo prchnout, co Vám nohy stačí. Pomůžete tak jemu i sobě.
Internetové poradenství má své limity. Bude rozumější, když si, jak doporučil, o všem popovídáte s odborníky při osobním kontaktu.
Těžko se pomáhá druhému, pokud člověk nedokáže pomoci sobě. Obávám se, že by to mohl být i Váš případ, jednejte...¨
Předpokládám, že jste ze Slovenska, připojuji tedy odkazy na stránky, kde najdete kontakty na většinu služeb na území Slovenska, jejichž pracovníci Vám i příteli pomohou:
Drogový informačný portál:
http://www.infodrogy.sk/
Léčba závislostí Slovensko:
http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
Anonymní narkomani SK:
http://www.anonymninarkomani.sk/
Jak případně vyhledat kontakty v Čechách, podle oblasti a typu služby, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Nezůstávejte na tíživou situaci sama, jděte mezi lidi. Kromě odborníků se svěřte nejbližším, kterým důvěřujete.
Nezapomínejte na sebe a "naordinujte" si činnosti, které Vám přináší radost.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak si stojíte, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji hodně sil a kuráže, Vám i příteli štěstí,
kdykoli napište, Amrit Sen.