Závislost na pervitinu
Vendík
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o radu. Přítel, býval v minulosti závislý na pervitinu, řekla bych cca 6 let, z těžké závislosti se dostal v neziskovém zařízení Bétel.
Odcházel po cca 6ti letech v pořádku, bohužel droga narušila jeho psychiku a po nějaké době „venku“ začal s THC, nyní k tomu přidal pervitin a já jsem naprosto bezradná.
Asi jako každý „feťák“ je i on báječný milující člověk, až tedy do tohoto okamžiku. Bohužel já sem ve fázi, kdy nechci odejít, protože vím, že v tuto chvíli, pokud odejdu, přijde o byt (nájem sám nezaplatí) a možná ztratí veškerou motivaci.
Na pervitinu je v tuto chvíli bych řekla 4 den (od pátku), kdysi jsem již zažila, cca rok a půl zpět, že byl opět závislý, ale najednou s tím „seknul“ užíval sice THC ale jinak byl čistý.
Nyní však samozřejmě prochodí celé dny, nemůže spát, na rozhovory typu že ví co ho čeká (ztráta nové práce, bydlení, přítelkyně, atd.) tak říká že to nechce, ale na druhou stranu co bude dělat, když nic jiného nezná a když je celý jeho život takový, že to dělá jen kvůli mně, z druhé strany říká, že o mě nechce přijít, je to opravdu začarovaný kruh.
Já sama to vnímám poměrně negativně, snažím se nevyčítat, „neprudit“ ovšem nevím jak dál. Poměrně hodně mě to vyčerpává, odráží se to na mém zdraví, nechuti jíst, nemůžu spát. Můžete mi nějak poradit co dělat, vím, že „feťák“ musí hlavně sám chtít, ale jak tomu třeba z vaší zkušenosti napomoci, jak mu ukázat ten správný směr.
Bétel je organizace založená především na víře v Boha, ovšem já jako nevěřící asi nejsem ten pravý který by mu měl tuto cestu ukazovat. Obávám se, že k psychologovi nebo do poradny ho nedostanu.
Prosím poraďte mi. Děkuji moc

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás, děkuji za důvěru.
Chápu Vaše obavy i starost, ocitla jste se ve velmi náročné, obtížné a neradostné situaci. Není divu, že jste vyčerpaná.
Přítel podle všeho svojí situaci řešit nechce a využívá Vaší benevolence.
Máte na výběr, buď se necháte dál zneužívat, síly Vám dojdou a bude ještě hůř, s možnými zdravotními i sociálními dopady, nebo nastavíte jasné mantinely soužití, za které se nesmíte nechat zatlačit. Pokud se s přítelem po jejich dalším překračováníí nerozejdete, riskujete, že stanete spoluzávislou, aniž byste sama drogy užívala. Budete žít život někoho jiného, v závislostních vzorcích chování, ze kterých se Vám nemusí bez pomoci podařit vystoupit, případně si budete vybírat další parnery, nějakým způsobem podobně zatížené..
Váš přítel po opuštění komunity, přestože v ní byl, podle mého, déle, než je zdrávo, podcenil, nebo zcela obešel dlouhodobé doléčování, které je nedílnou součástí léčby závislosti. Z klientů terapeutických komunit dlouhodobě abstinují právě ti, kteří se poctivě doléčovali.
Píšete, že máte strach připravit přítele o motivaci ke změně, (tedy k léčbě), bez které se, pokud má abstinovat a spokojeně žít, podle všeho neobejde.
Odpusťte, ale svým postojem, přístupem i tím, že jste si zakázala "prudit" a zůstáváte ve vztahu, jen umožňujete jeho setrvávání v užívání a podporujete jeho propad do hlubší závislosti.
To je ten začarovaný kruh. Věřím, že s nejlepšími úmysly, přitele připravujete o možná jedny z posledních zbytků motivace, ze kterých by mohl čerpat a o důvody, proč abstinovat, které by s ním, snad ještě mohly pohnout. Nepochopil jsem jak je míněno, nebo co dělá přítel jenom pro Vás...
Příteli musí být jasné, že trpíte, píšete dokonce, že už se to odráží na Vašm zdraví. Toužíte po "chlapovi", a chcete zůstávat s někým, komu je to ve skutečnosti jedno a drogy jsou mu milejší?
Můžete příteli ještě jednou zkusit říci, bez vyhrocených emocí a výčitek,  že ho máte ráda, že Vám na něm záleží, že mu nabízíte podporu pouze v případě, že se půjde léčit. V takovém případě "ukázaná" platí.
Pokud přítel zůstane k Vašim přáním imunním, radím Vám, pokud sdílíte společnou domácnost, vykažte ho nadobro, nebo bez sentimentu prchejte. Pomůžete Vám oběma.
Ať už přítele "vyrazíte", opustíte, nebo se necháte dále ničit, promluvte si o situaci s odborníky. Nejlépe když si telefonicky předem domluvíte termín schůzky s pracovníky některé služby, která se zabývá problematikou užívání návykových látek ve Vašem okolí a pracuje s blízkými uživatelů drog. Tyto služby jsou bezplatné, nesejde na tom, jestli půjde o adiktologickou ambulanci, kontaktní centrum, AT poradnu nebo další, podobný typ služby.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, jak s přítelem komunikovat, zároveň Vás upozorní na chyby, kterým byste se měla vyhnout. Získáte pochopení, podporu a důležité informace. Uleví se Vám, posílíte svoje šance být pevnější v kramflecích. V opačném případě riskujete, že se sesypete a ocitnete se "mimo provoz".
Co je velmi důležité, dozvíte se o možnostech, jak se lze pokusit podpořit jeho motivaci k léčbě.
Nezůstávejte na náročnou situaci sama, svěřte se blízkým, ať už v rodině, kde to nemusí být vždy jednoduché, nebo přátelům.
Nezapomínejte na sebe, "naordinujte" si vlastní aktivity, které Vám přinesou radost.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na služby v dosahu pošleme.
Jak je můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice
Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, spojte se s pracovníky bezplatné, specializované Poradny pro rodiče, partnery a osoby blízké, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) Sananim
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/komu-je-ppr-urcena.html
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr)/co-nabizime.html
Čím dříve s odborníky promluvíte, tím lépe.
Držím palce, přeji Vám i příteli vše dobré,
Amrit Sen.