práce s dětmi
CPNRP
dobrý den,
obracím se na vás s dotazem s praxe, mám nyní v péči rodinu, která přijala 2 děti na předběžné opatření, matka drogově závislá, zřejmě dle popisu heroin. Děti jsou ve věku 8 a 4 roky. Starší dívka má značné psychické obtíže, stále se ptá na matku, se zřetelem k drogám. padají otázky typu proč je maminka taková jiná, proč je najednou zlá, proč se neozve. Do toho matka kontaktuje blízkou rodinu s tím, že jí děti ukradli a ona, že se dobře starala a nemá kde bydlet. starší z dívek, byla párkrát svědkem, těchto hovorů. ráda bych, zda byste mi mohli doporučit třeba nějakou literaturu pro holčičku, na které by se jí mohlo lépe vysvětlit jak to s drogami je, eventuálně i nějakou vhodnou literaturu pro pečující, aby měli nějakou představu a přitom to pro ně nebylo zcela paralizující. Pečujícím je cca 70 let a jejich znalost je nulová. Předem děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
a díky za dotaz.
Prosím, berte mou odpověď spíše jako inspiraci, než doslovný návod, co a jak udělat, či jak s dítětem hovořit. Každá situace je jiná a o situaci zmiňované rodiny toho vím velmi málo. Nicméně obecně se nám v praxi osvědčuje s dětmi jednat narovinu a naslouchat jim. Není potřeba jim dopodrobna vše vysvětlovat, ale je dobré (s ohledem na jejich věk), poskytnout pravdivé odpovědi na jejich otázky.
V zásadě lze říci, že maminka je nemocná. Určitě již obě děti/dcerka viděly někoho opilého, který se choval divně. O to se lze opřít. A nebo vyjít i z konkrétní situace, které byly svědkem. Maminka je na tom v zásadě podobně, akorát u ní nejde o alkohol, ale o něco jiného - říkáme tomu drogy.
Drogy jsou pro tělo jed (osmiletá holčička už by mohla tušit, že jed je nebezpečný, může ublížit; navíc bude mít určitě i představu o zdraví a o tom, jak co v těle funguje a co všechno může člověka bolet) - někdy může být člověku špatně od žaludku, může ho bolet všechno (nohy, ruce, hlava), můžou se mu měnit nálady (může plakat, jindy být zlý, nebo naopak hodně milí, usínat, nebo naopak několik dní nespat), může se chovat divně a říkat různé věci, třeba i lhát (třeba to jak maminka mluví o tom, že jí děti ukradli). Někdy je takový člověk zlí i proto, že drogu nemá, protože ji moc potřebuje. Mohou být ale i chvíle, dny, kdy se zdá všechno v pořádku.
Maminka je nemocná hodně, a aby se mohla uzdravit, musí sama chtít. Musíme to nechat na ní a dát jí čas.
Pro děti není dobré, aby s tak moc nemocnou maminkou byly. Maminka by mohla být nepozorná a třeba i nechtíc jim nějak ublížit, nebo je ohrozit (doprava - v případě, že řídí, ale i je vodí po ulici; lidé, se kterými se kvůli drogám stýká mohou být nebezpeční). Neznamená to, že o maminku přijdou. Neznamená to, že je maminka nemá ráda, nebo že nebyly hodné. Jde o to, že maminka je teď nemocná (ikdyž to může někdy vypadat jinak). A navíc nemá kde bydlet (možná kvůli drogám nechodí do práce atd.).
Možná se ukáže, že dcerka ani tohle všechno nebude potřebovat slyšet. Dejte jí možnost se kdykoli zeptat, ujistěte jí, že se může ptát. A pokud nebudete na něco znát odpověď ("a proč to maminka dělá? a kdy bude v pořádku?"), nebojte se přiznat, že nevíte.
Nejspíš by bylo dobré alespoň nějak minimálně edukovat i pečovatele a vystupovat jednotně.
Přikládám odkaz na pár zajímavých stránek, kde můžete najít ujištění a inspiraci.
http://www.drugfree.org/wp-content/uploads/2014/05/How-to-talk-to-your-kids-about-drugs-if-you-did-drugs.pdf
http://www.odrogach.cz/rodice/drogy2/jak-kdy-mluvit-s-ditetem-o-drogach/
O žádné dostupné literatuře pro malé děti bohužel nevím.
Na závěr mne napadá ještě jedna možnost, pokus byste se i tak necítili v postupu jistí, můžete se obrátit nebo odkázat pečovatele na poradnu pro rodiče a blízké uživatelů drog. Můžete tam zavolat, situaci probrat a konzultovat další postup, a v případě potřeby dorazit společně s pečovateli a dětmi. V Praze bych vás odkázala např. na Poradnu pro rodiče SANANIM z.ú. - bližší informace najdete zde. Jejich služby jsou zdarma, stačí se dopředu objednat.
Držím palce a budu ráda, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela M.