pervitin
keissy
Dobry vecer,domnivam se ze brani pervitinu mne zacina vědome ovlivnovat. Mam strach ze jsem vspadla do zavislosti ale sama nevim . rikala jsem si ze to jen zkusim a uz je to 18krat co jsem to užila(nosem) 18krat po dobu 2 mesicu zacatkem brezna jsem mela prvni čaru to bylo 4.brezna a do konce brezna to bylo 8krat v rozmezi 2-3 dnu a celej duben taky tak..a prave potrebuju poradit a zaroven vyslechnout vas nazor na to ,popripade shrnout zavislost jak to u mne je dekuju vam moc .

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Keissy.
Míra pokročilosti závislosti nejde moc dobře objektivně posoudit na dálku s minimálním množstvím informací. Důležité, ale je, že sama cítíte, že něco není v pořádku. Sama jste uvedla, že jste chtěla pervitin pouze vyzkoušet, ale podařilo se Vám ho během poměrně krátké doby vzít 18x - což bych vnímala jako alarmující, pokud pojedete tímto způsobem, nevidím to do budoucna moc dobře, bohužel.
Zde základní info o užívané látce: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
S drogami je to vždy dost ,,ošemetné" a nikdy nejde nikomu zaručit, jak brzy návyk přijde. Na látku pervitin se psychický návyk vytvoří velmi snadno a rychle, ale to už asi sama pociťujete. Ostatně pokud budete v konzumacích pokračovat, může se to zvrtnout úplně někam jinam a pak už to rozhodně není zábavné a ani ohromující.
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, Vám za to stojí...
V případě dalších doplňujících dotazů, klidně napište kdykoliv znovu. Pokud byste si chtěla o Vašem užívání s někým osobně pohovořit, rádi Vám poskytneme vhodné kontakty (postačí napsat jaká města, by připadala v úvahu).
Mějte se zatím hezky a buďte opatrná.
S pozdravem MK