drogová závislost ex přítele
veronika
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak mohu pomoci (motivace, donucení, vyvolání emocí, ..) svému ex příteli ze závislosti na pervitinu? Stále mi na něm záleží, nechci aby skončil na ulici. Přes internet mi píše, jak moc mu chybím, ale když přijde na osobní schůzku, tak nedorazí. Rodinu i mne to velmi zasáhlo, nikdo jsme o tom nevěděli, než se prozradil sám.
existuje nějaká pomoc..jak je možné osobu umístit do psychiatrické léčebny, když on sám nechce či jak ho motivovat aby chtěl?
Předem děkuji za odpověď.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Veroniko.
Léčba závislosti je záležitostí dobrovolnou a to z toho důvodu, že pokud dotyčná osoba není dostatečně motivována a ochotna začít pracovat na změnách vzorců chování, neplní pak léčba úplně účel. Motivace a ochota spolupracovat je velmi důležitá a nezbytná.
Co se týče nedobrovolných pobytů, je to tak, že pokud nastane situace, kdy je konzumující osoba v ohrožení svého života nebo svým jednáním ohrožuje své okolí, lze zavolat záchranný systém. Tato osoba je pak převezena na psychiatrii, kde je ale pouze po dobu, než odezní akutní stav (nejedná se tedy o klasickou léčbu závislosti, jak jsem uváděla výše, s tou je potřeba souhlasu dané osoby). Pokud lékaři usoudí, že stav hospitalizovaného se nelepší, mohou pak požádat soud o prodloužení hospitalizace (to jsou, ale povětšinou případy, kdy je s diagnózou závislosti spojena další závažná psychiatrická dg).
Také existují tvz. ochranné léčby, ale ty bývají nařízeny soudem v rámci rozsudku v trestním řízení v případech, kdy se závislá osoba opakovaně dopouští trestné činnosti. V těchto případech může soud nařídit ochranou léčbu (ale není to pravidlo).
Možnosti nedobrovolné léčby jsou dosti omezené, a to především z toho důvodu, že pokud dotyčná závislá osoba se sama léčit nechce, málo kdy to splní účel a vede k trvalé abstinenci. Jak jsem již zmínila výše, vše je především na motivaci a chuti spolupracovat.
Nejrozumnější by jistě bylo pokusit se bývalého přítele motivovat k tomu, aby i on měl zájem na tom si dát svůj život do pořádku. Motivovat nemotivované sice není úplně nemožné, ale jde o náročný a především většinou dlouhodobý proces. Doporučuji obrátit se na nějaké zařízení specializované na oblast závislostí a využít poradenských služeb v osobním kontaktu.
Netuším, odkud jste. V Praze máme poradnu přímo zaměřující se na rodinné příslušníky (a další blízké osoby), můžete se v osobním kontaktu s kolegy více a podrobněji poradit jak nastavit s přítelem komunikaci/motivaci, celkově si doplnit informace, zkrátka zkonzultovat vše co je v danou chvíli třeba. Vše nezávazně a bezplatně.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké SANANIM
Žitná 1574/51 - Praha 1
Tel: 739 268 527
Email: rodice@sananim.cz
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud by byla Praha problém, můžete se podívat do databáze kontaktů zde v odkazech a vybrat si nějaké zařízení, které Vám bude dostupností vyhovovat (veškerá zařízení pracující s uživateli drog poskytují i poradenské služby blízkým osobám).
http://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=&r=12&d=116&c=#result
http://www.drogy.net/databaze-kontaktu/
Dále můžete prostudovat základní informace zde:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Pro tuto chvíli ode mě je to vše, kdyby Vás něco napadlo po prostudování informací v odkazech, potřebovala jste se na něco doprat, neváhejte napsat znovu.
Mějte se hezky. S pozdravem MK