výpověď z práce a alkohol
Katka
Manžel (57 let) se již delší dobu potýká s alkoholismem, zatím si nepřipouštěl problém, ale dostal výpověď v práci (na kvůli alkoholu, snižovali stavy), tak místo hledání nové práce začal intenzivně pít a to až 3x denně. Trpí neléčenou depresí a léčenou cukrovkou a dnou. Stalo se, že celý den průběžně pil, v noci dostal deprese a nad ránem odešel do nonstopu. Pak se vrátil, vyspal se, odešel kolem poledne a ještě jednou navečer. Jelikož máme 2 malé děti, vadí mi, že jsou součástí tohoto problému, který se na nich odráží. Taky mi vadí jeho přístup k hledání nové práce, nechodí na domluvené pohovory.

Odpověděl: Amrit Sen
Katko, zdravím Vás.
Díky za důvěru, chápu Vaše obavy a starost o rodinu i manžela. Podle všeho co píšete, je nutné vyhledat odbornou pomoc.
Nepíšete, jak na svoje pití nahlíží manžel. Je velmi těžké pomáhat někomu, kdo o pomoc nestojí, nebo ji odmítá, případně na situaci nenahlíží, jako na problém. Pokud má dojít ke změně, je možná pouze na základě jeho motivace a vlastního rozhodnutí, podpořeného dlouhodobým úsilím a konkrétními kroky k úzdravě.
Ptáte se, jak máte pomoci. Někdy bývá nesprávně volená pomoc a opečovávání naopak brzdou a překážkou obratu k lepšímu. Navíc dlouhodobějším soužitím s blízkým, který pije, riskujete možný vznik spoluzávislovislosti, aniž byste sama pila. Znamená to, že riskujete přijetí života v závislostních vzorcích chování a přestanete žít ten vlastní. Spoluzávislý člověk často, bez odborné podpory a pomoci, nedokáže z těchto vzorců vystoupit a trpí, se všemi zdravotně - sociálními dopady více, než jeho nadměrně pijící blízký.
Samozřejmě nejšťastnější by bylo, kdyby odbornou pomoc vyhledal především Váš manžel. Podle toho, že píšete Vy, nikoli on, odhaduji, že to nebude úplně jednoduché, nebo že to v tuto chvíli nemusí připadat v úvahu.
Zkuste ještě otevřeně, bez vyhrocených emocí manželovi o Vašich trápeních a obavách o něj, povědět, případně mu předejte kontakty na odborníky a navrhněte mu, aby jich využil. Pokud zůstane vůči Vašim návrhům chladný a imunní, na odborníky se neobrátí, kontaktujte je sama. Nebude od věci se s nimi spojit i v případě, že jejich služeb manžel využije.
Tyto služby jsou bezplatné. Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborníci navrhnou konkrétní kroky, jak ji řešit. Poví Vám, jak s manželem komunikovat, jak můžete připravit půdu pro možný obrat k lepšímu, zároveň Vás upozorní na chyby, kterým byste se měla vyhnout. Také jak nastavit hranice, za které se nenecháte zatlačit, a jak opatření, spojená s jejich překročením, bezpodmínečně dodržet.
Co je velmi důležité, dozvíte se, jak se můžete pokusit podpořit motivaci manžela k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a případné léčbě. Můžete si sjednat průběžnější konzultace, abyste věděla, jak se zachovat v situacích, které přinese čas. Získáte pochopení, podporu a pomoc, uleví se Vám a budete pevnější v kramflecích.
Nezapomínejte na sebe, "naordinujte" si svoje vlastní aktivity, které Vám přináší radost. Ale hlavně, nezůstávejte na problém sama, svěřte se blízkým, nebo blízkému v rodině, nebo z řad přátel. Kontakt s odbornou pomocí neodkládejte, čím dříve k němu dojde, tím lépe.
Kontakty:
Psychiatrická ambulance a ordinace pro léčbu alkoholismu a jiných toxikománií
Svatoplukova 10
763 01 Hranice na Moravě
Telefon: +420 581 601 602
Web: http://www.psychiatr-kucerova.eu
Psychosociální centrum
AT ambulance v Přerově a Lipníku nad Bečvou
Nám. Přerovského povstání 1
750 00 Přerov
Telefon: +420 581 204 437,
+420 581209622
Mobil: +420 736 750 308
e-mail: psychocentrum@mens.cz
E-mail: psychocentrum@mens.cz
Web: http://www.psyche.cz/
Lipník nad Bečvou:
Osecká 309 (Medcentrum)
Hrnčířská 15 (ord. Dr. Hašky)
Mobil: +420 731 417 356
Psychiatrická ambulance
Sokolovská 1410/22
Dům lékařů
Bezručova 413/2
741 01 Nový Jičín
Telefon: +420 556 710 260
E-mail: psynj@email.cz
MUDr. Mgr. Přemysl Mikeš, Ph.D.
Web: http://www.nspnj.cz
http://psychiatrie-novy-jicin.webnode.cz/kontakt/
Psychologická a psychiatrická ambulance Nemocnice Jičín
Bolzanova 512
506 43 Jičín
Telefony:
Ambulance klinické psychologie: +420 493 582 685
Psychiatrická ambulance: +420 493 582 682
Web: http://www.nemjc.cz/psychiatricke-oddeleni
Řadu užitečných informací k problematice pití, včetně kontaktů na léčebná zařízení a poskytovatele služeb najdete Vy i manžel zde:
http://www.napivosrozumem.cz/uvodni-strana.html
http://www.alkoholik.cz/zavislost/
http://www.alkohol-alkoholismus.info/
http://www.drogovaporadna.cz/pomoc-a-lecba/lecebne-programy.html
Budeme rádi, když dáte vědět, jak si stojíte, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji hodně štěstí, Vám, manželovi i dětem,
Amrit Sen.