opilost
Radka
Dobrý den,
potřebovala bych poradit, co dělat ohledně mého strýce. Ještě před půl rokem to byl vysokoškolsky vzdělaný, inteligentní člověk ve věku 50 let. Nejspíše vzhledem k životním událostem spadl k alkoholové závislost.
Problém je, že rodina tuto věc zjistila až teď. Zjistili jsme, že v podstatě žije v buňce (přestože vlastní byt), denně pije alkohol a obáváme se i jiných drog (v místnosti má i různé čistící prostředky a jiné, pro něj nepotřebné, věci).
Problémem je, že nejspíše trpí svrabem, má vyrážku mezi prsty a podobně. Volali jsme již na jednu poradnu, kde nám paní přislíbila, že strejdovi pomůže psychicky, ale nejdřív musí dát do kupy své zdraví, především se zbavit svrabu. Problém je ještě v tom, že strejda si pořád myslí, že to ještě zvládá, je bohužel i psychicky velice mimo - kdyby dostal mastičku na svrab, která zabírá poměrně rychle - bojíme se, že nebude dávkování a hygienu dodržovat, vzhledem k množství alkoholu, který mu bere soudnost. Nadruhou stranu nevím, kde by \"nám ho vzali\" s touto nemocí.
Proto jsem se chtěla zeptat, jestli byste nám neuměli poradit, jak máme začít a kam si případně přednostně zavolat a co zjišťovat. Strýc bydlí v Turnově.
Předem mockrát děkuji,
R.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den Radko.
Abych řekla pravdu, vůbec mě nenapadá, jak tohle řešit. Obávám se, že pokud se strýček nezbaví svrabu, tak ho pravděpodobně nikam do žádného zařízení, kde by mohl řešit problém závislosti, nevezmou.
Jedině, že by zasáhla rodina, strýce měla pod kontrolou a přísně trvala na tom, aby problém s vyrážkou zkrátka řešil. Dále je pak otázkou, zda i přes to, že se svrabu zbaví, vůbec bude ochoten na svém uzdravení (ohledně závislosti) spolupracovat. V tomto směru je zapotřebí především motivace dotyčné osoby, schopnost a ochota spolupráce, jinak je šance na pozitivní výsledek opravdu mizivá.
Uvedla jste ve svém dotazu, že jste u Vás již s někým komunikovala, byla Vám přislíbena pomoc, až se strýc zbaví kožních problémů. Možná bych nečekala, až odezní vyrážka a ihned využila v tomto zařízení poradenských služeb pro rodinné příslušníky (veškeré zařízení pracující se závislostmi tyto služby nabízí). Přece jen, v osobním kontaktu máte větší prostor probrat vše potřebné, doptat se atd. Zkuste se na dotyčnou zmíněnou osobu obrátit tedy již teď a lépe se poradit jak se strýcem vhodně komunikovat, jak motivovat atd... obvykle to totiž bývá delší proces, proto je rozumné (právě pro rodinné příslušníky) být v kontaktu s pomocí a mít tak možnost konzultovat nově vznikající situace a získávat tolik potřebnou podporu, protože to snadné situace nejsou.
Mrzí mi, že jsem Vám moc nepomohla, bohužel, ale i internetové poradenství má své limity.
Držím palce, ať brzy naleznete vhodné řešení ku prospěchu všem. Když tak dejte vědět, jak se to vyvíjí.
Tak dostatek sil!
S pozdravem MK