jak pomoci závislému ?
Jose
Dobrý den.
Prosím Vás o radu, ale nejdříve je nutno vysvětlit, jak k tomu všemu došlo.
Před dvěma dny, v úterý, jsem si šel brzo ráno koupit do jednoho nedalekého nonstopu cigarety. Ten den nemám školu. Měl jsem v plánu vrátit se domů a učit se. Jenže právě v tom nonstopu jsem potkal jednu 25ti letou slečnu, která mě zaujala jednak svým naprosto roztěkaným chováním, ale taky vzhledem. Byla tam s přítelem, který si se mnou okamžitě začal povídat a přišlo mi, že si docela rozumíme. V této době to bylo ještě příjemné. Když tito dva a jejich parta odcházeli, rozhodl jsem se jít na chvilku s nimi, i přes to, že jsem věděl o jejich intoxikaci pervitinem, protože měli všichni zorničky jako tenisáky a chovali se tak, jak se takoví lidé chovají.
Neměl jsem s nimi nikam jít, protože nyní jsem zasvěcen do celého problému, se kterým se zde chci svěřit. Asi po hodině, kdy už jsem je chtěl opustit, se ten její přítel najednou zbláznil, svlékl se na ulici do půl těla a začal tu holku slovně i fyzicky napadat. Ona se mu nejprve omlouvala, i když nebylo za co, a v momentě, kdy ten kluk nedával pozor, tak jsem ji vzal za ruku a donutil jsem ji se mnou utéct. Protože mi připadal jako opravdu nebezpečný. Zkrátka .. nalitý feťák.
Následně jsem asi 4 hodiny doprovázené jejím pláčem poslouchal naprosto děsivou zpověď o jejím životě. Je závislá na pervitinu, říká, že ho bere rok. Nemá v podstatě nikoho až na toho šíleného kluka, jenže pak jsem se dozvěděl, že ji taky bije, vlastně skoro každý den. Využívá ji a ona neví, co s tím má dělat. Mám pocit, že s tím sama nic neudělá, když jsem jí tam tak poslouchal. Navíc, ten kluk byl opravdu agresivní nátura, protože si vlastně celou dobu, co se se mnou bavil, hrál s kapesním nožem .... dnes mě udivuje, že jsem se ho nebál.
Já drogy nebral a neberu, žádné, kromě marihuany, tu do toho nepočítám, protože si občas dám, nejraději v pátek večer a v sobotu.
Dala mi na sebe číslo a já zatím nic neudělal. Nijak jsem zatím nereagoval. Nicméně jsem s ní strávil opravdu dlouhou dobu v to úterý, něco okolo 13 hodin dohromady, potom incidentu s jejím přítelem.
Taky mi řekla, že je závislá na automatech, což jsem potom na vlastní oči viděl, protože jsem s ní zašel na pivo. (ona spíš na automaty než na to pivo). Navíc je poměrně speciální feťáčka v tom, že o peníze nemá nouzi, protože měla opravdu hezký plat a má prý našetřeno něco okolo 50 000. Ukazovala mi i svůj účet, kde jsem viděl její bývalé výplaty, kde byly částky jako 35 000 korun a podobně. Bývalé říkám proto, že ji před 3 týdny vyhodili právě kvůli drogám. Někdy prý nespí až tři dny v kuse.
Vím, že je to víc než divné, ale opravdu bych našel rád nějakou cestu, jak jí pomoci. Podle mě největší problémy, které má, jsou pervitin a ten její šílený kluk. Ale co bych měl konkrétně udělat, to bohužel zatím nevím.
Už jsem se svěřoval kamarádce, která mi poradila, abych se do toho vůbec nemontoval. Že ji to přijde jako největší blbost, se kterou jsem se jí kdy svěřil. Mám na to prý zapomenout.
Jenže to nejde.
Chci najít jen nějakou cestu, nějaký způsob, jak bych mohl takové holce pomoci.
Omlouvám se za sloh a předem děkuji za odpověď. Pepa.

Odpověděl: Vilma Šilarová
Dobrý den,
děkuji za dotaz. Ptáte se, jak pomoci 25leté dospělé ženě, se kterou jste strávil pár hodin času... Rozumím, že i krátká setkání mohou být fascinující a slečna na vás evidentně hodně zapůsobila. Nemluvíme spolu osobně, mohu vycházet jen z vašeho textu, takže moje interpretace nemusí být úplně přesná, avšak viděla bych to podobně jako vaše kamarádka, která se vás, ač drsnějším způsobem, snažila vrátit zpět do reality.
V ČR existuje velmi dobře propracovaná síť služeb pro pomoc osobám závislým či ohroženým závislostmi. Poskytuje odborné služby z oblasti zdravotní i sociální - poradenství, psychoterapii, sociální práci včetně práce s oběťmi domácího násilí apod. - ambulantní i pobytovou formou. Pokud by slečna měla zájem svoji situaci řešit, není problém vyhledat např. Kontaktní centrum (Terénní pracovníky) v místě bydliště, kam lze dorazit kdykoliv v otvírací době bez objednání a někdo z pracovníků se jí ujme. Věřím, že osoba, která do nedávna docházela do zaměstnání a vydělávala slušné peníze, takovou mírou soběstačnosti, aby dokázala dorazit, disponuje. Rozhodně bych vám nedoporučila zastupovat nezávislého odborníka a slečnu zachraňovat. Jaký by byl výsledek, je vcelku předvídatelné - zachránce obvykle skončí na úrovni zachraňovaného, nikoliv naopak.
Nebylo by marné, kdybyste se zkusil více zaměřit na to, co vás na světě drog a jejich uživatelů tak fascinuje. Věřím, že se už tématem více zabýváte, jak je vidět ve skryté poznámce.
Mějte se fajn a dávejte na sebe pozor. Kdybyste se potřeboval na cokoliv doptat, určitě se ozvěte!
Vilma Táborská