Co udělat když jsme na to přišli a syn to přiznal
osoba
Dobrý den,
delší dobu máme podezření, že syn bere drogu - pervitin. Sám se k tomu přiznal. Je bez zaměstnání, nabral si půjčky. Jak mu můžeme pomoci?
Díky

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Pervitin není fyzicky návyková látka - co se týče jeho vysazení, příjemný stav to není, ale nehrozí žádné dramatické abstinenční příznaky, tak jak to je třeba známo z filmů (například u vysazení heroinu nebo jiných fyzicky návykových látek). Pervitin je stimulující látka - organismus je jeho konzumací nadmíru nepřirozeně vybuzen, po vysazení tedy následuje silná únava, až vyčerpanost. Vzniká především silná psychická závislost, tudíž se dá předpokládat, že se budou průběžně po vysazení dostavovat ,,chutě" na další užití v různých intenzitách a frekvencích, chuť může být opravdu velmi silná a může dotyčnou osobu až zcela ovládnout.
Základní obecné informace o pervitinu zde: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
Po dlouhodobém užívání drog si mozek osvojí některé patologické mechanismy, kterými si svým způsobem závislostní chování tak trochu ,,hýčká, chrání a pěstuje". Klasickým projevem je například popírání reality, obhajoba svých konzumací, hledání důvodů proč drogy užívat, ale také lhaní, podvádění, popírání, změna dosavadních priorit a morálních hodnot, přestupování zákonných a běžných společenských norem. Mnohdy si uživatelé tyto procesy ani neuvědomují, nebo jen částečně, jelikož si své stavy/situaci musí sami před sebou/potažmo blízkým okolí vyargumentovat/obhájit. Závislostního chování je leckdy mnohem těžší se zbavit, než samotných konzumovaných drog.
Závislost je psychické onemocnění, které se ale dá léčit. V léčbě probíhá důležitá změna, kdy se léčící učí nahlížet reálně na celou svou situaci, problémy, které způsobil sobě a svému okolí, učí se předcházet rizikovým situacím, rozeznat je, vyhnout se jim pokud to jde nebo je ustát, když to nelze. Jde o dlouhodobý proces.
Zde základní informace pro blízké osoby:
http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Doporučuji využít možnosti poradenství v osobním kontaktu, které je u Vás k dispozici například zde:
Kontaktní centrum
Hřbitovní 12
Havířov-Šumbark
Tel: 596 884 854
Email: cdp@ssmh.cz
Vedoucí služby: email: fabian.michal@ssmh.cz mob: 602 715 805
Terénní pracovníci: 728 163 869, 723 841 965
http://www.ssmh.cz/index.php?kategorie=27&clanek=32
http://www.ssmh.cz/index.php?kategorie=27&clanek=29
Přeji, aby se vše začalo ubírat lepším směrem. Pokud se budete potřebovat na něco doptat, tak neváhejte napsat znovu.
S pozdravem MK