závislost
bochma
Dobrý den,
mám na Vás takovou prosbu, možná zpověď. S přítelem chodím 8 let. Byla jsem s ním šťastná. Před třemi roky si koupil auto BMW a začal brát pervitin. Předtím jenom hulil trávu. Od té doby, co s tím začal ….změnil se. Začal upřednostňovat kamarády, peníze, auta a zábavu. Já jsem šla stranou. V té době mě začal podvádět, prodávat ve velkém množství drogy. To vystupňovalo až tak, že ho chytli a dostal podmínku. V té době si rozbil své vysněné auto. Zas mě podvedl. Sváděl na mě, co se dalo. Poslední půl rok, jsme se jenom hádali. Štvalo mě, že to pořád bere, prodává a že nemá práci. Pořád mi sliboval, že už toho nechá, že už to nechce dělat. Včera jsme si o tom měli promluvit, on radši dal přednost penězům, kamarádům a nechal mě u něho samotnou. Napsala jsem mu, že je konec, že chci, aby se začal léčit, našel si práci a toho, co dělal nechal.
Nikomu to nemůžu říct doma. Ty by mě řekli, že mě to dávno už říkali, že je takový. Nemám kamarádky. Žila jsem jenom pro něho. Bojím se samoty, a že nebudu mít vedle sebe nikoho na koho se budu moct obrátit. Myslíte, že jsem udělala správně.
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
umím si představit, jak těžké to pro vás teď nejspíš je. Dlouhou dobu jste žila s někým, kdo byl pro vás velmi důležitý. Nejspíš jste spolu prožili spoustu krásných chvil, ale také spoustu zlého. I když nebyl vztah perfektní s přítelem jste zůstávala a nejspíš i doufala, že se vše spraví, obrátí k lepšímu. Ale podle toho, co píšete, to vypadá, že váš vztah nefunguje už dávno. Přítel vás podvání, bere drogy, má problémy se zákonem, a i teď, kdy jste si o všem měli promluvit, dal přednost jiným. Trochu to vypadá, že vztah s vámi nedokáže ukončit oficiálně, ale jinak dělá vše pro to, abyste odešla (a nebo se přidala na jeho stranu). Rozhodně to nevypadá "zdravě".
Vy jste se i přes všechny obavy rozhodla odejít. A to chtělo bez pochyby neuvěřitelnou spoustu odvahy! Bez nadsázky vám chci říct, že za to máte můj velký obdiv! To nejtěžší tím máte za sebou.
Spousta lidí, kteří užívají drogy, umí být na jednu stranu úžasně zábavní a neodolatelní partneři. Často to má ale i tu odvrácenou stranu - hodiny, dny, týdny, kdy se kvůli nim člověk trápí, vyslechne si spoustu obvinění a pak přemýšlí, co udělal špatně, hledá vinu v sobě. Podobné vztahy jsou často popisované jako spoluzávislost - dotyční spolu zůstávají, ačkoli je to pro ně destruktivní (určitě znáte příběhy o domácím násilí - tohle k tomu má velmi blízko). Důvodem bývá třeba právě strach z opuštění, pocity viny v případě rozchodu, přesvědčování ze strany partnera apod. Umím si představit, že teď o svém rozhodnutí pochybujete, nevíte, co bude dál, bojíte se samoty, toho, že nikoho, kdo by vás tolik miloval, nebo vy milovala jeho, už nepotkáte atd. To všechno ale k podobným rozchodům patří. A i proto se lidé v podobných vztazích scházejí a rozcházejí opakovaně nebo na několikrát.
Jsou dvě věci, které vám v tuhle chvíli mohu doporučit: 1. dát tomu čas - zkusit se nějakou dobu naprosto vyhnout jakémukoli kontaktu, vydržet; 2. najít si někoho, s kým o tom všem můžete mluvit; někoho, kdo vás nebude soudit a komu můžete důvěřovat. Možná zjistíte, že i rodina, která to dávno tušila, vás dokáže podpořit.
Protože píšete, že tohle je pro vás tak trochu zpověď, že nemáte přátele ani to v tuhle chvíli nemůžete říct nikomu z rodiny, navrhla bych vám obrátit se na poradnu pro blízké uživatelů drog. Nejste zdaleka jediná, kdo něco podobného prožívá a neví si rady. A pokud byste o něco takového stála, stačí, abyste mi dala vědět, která větší města jsou vám dobře dostupná a pošlu kontakty. Co vy na to? Nebudou vás soudit, vyslechnou vás a uvidíte, co dál. Jejich služby jsou zdarma, stačí se jen dopředu telefonicky objednat.
Ať už to bude dál jakkoli, přeji hodně sil a odvahy.
Držte se.
S pozdravem,
Gabriela M.