THC
stana
Dobrý den, je možné, aby byl klient pozitivní na THC pouze z dýmu (jednoduchý levnější test detekovaný z moči)? Sám si tzv. nezahulil, ale byl v místnosti s člověkem, který tak činil? Pokud ano, dá se to nějak dokázat, že skutečně drogu neužil, nebo má prostě smůlu? Děkuji za odpověď, pracuji s klienty s touto problematikou a v této otázce tápu.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za dotaz.
Podobná situace asi může hypoteticky vzniknout, ale zatím jsem se s tím osobně nesetkal. Potíž je rozhodně především v tom, že screeningové testy z moči jsou relativně nepřesné, jsou pouze orientační. Pro přesné určení a rozlišení THC, aktivních a neaktivních metabolitů a jejich množství jsou třeba buď chromatografické testy z moči (pokud jde pouze o identifikaci), nebo testy z krevního séra (pokud jde o stanovení koncentrací identifikovaných látek) v certifikované laboratoři. V podstatě neexistuje žádná možnost jak laboratorně rozlišit pasivní a ktivní inhalaci - každopádně, pokud někdo testy podstupuje, tak zajisté z nějakého důvodu a zajisté ví, že by se neměl pohybovat v prostředí, kde se návykové látky užívají.
S pozdravem  J.Chudomel