Drogově závislý otec
Tasman
Dobrý den, mám dva syny, 10 a 8 let. Jejich otec je třikrát soudně trestaný narkoman. Vždy se jednalo o výrobu a distribuci drog. S jejich otcem nejsem 8 let, vztah sem ukončila po prvním zatčení a odsouzení. Sama jsem brala drogy krátce, cca rok, spíše ze zvědavosti. Synům tuto informaci netajím.
Nesnažila jsem se bránit styku s otcem chlapců a jsou v pravidelném styku s prarodiči z otcovi strany. Otec je nyní opět ve výkonu trestu. Děti mám svěřeny do péče já. Otec nemá určeno výživné ani návštěvy.
Mám dotaz, jak zabránit otci, aby měl negativní vliv na chlapce. Nenaučil je brát drogy, nechytil od něj nějakou nemoc. Přestože jde o velmi nespolehlivého jedince, dnes už i velmi špinavého bezdomovce, starší chlapec, ho má poměrně rád a brání ho.
Děkuji.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
teoreticy byste mohla o zákaz kontaktu požádat soud. Pravděpodobně by Vám za současné situace i vyhověl, minimálně na nějakou přechodnou dobu, než budou synové schoni lépe sami posoudit rizika kontaktu s otcem. Ve Vašem případě se to ale "komplikuje" tím, že syn má ke svému otci hezký vztah. Je potřeba být velmi opatrná v tom, jak se budete snažit jeho city ovlivnit, aby to pro něj nebylo zraňující víc, než samotný kontakt s otcem. Určitě je dobré s ním celou situaci podrobně a vzhledem k věku co nejotevřeněji probrat, ale pokud možno tak, aby neměl pocit, že ho proti otci poštváváte, nebo že na otce házíte špínu. Nejlepší je, když má dítě možnost vytvořit si názor samo, bude to také bolestivé, ale alespoň bez pocitu, že se stala nějaká nespravedlnost. Na druhou stranu máte pravdu, že je třeba ho ochránit. Určitě byste tedy měla mít kontrolu nad jejich případným kontaktem a pokud možno se nějak rozumně domluvit i s prarodiči.
Celé je to poměrně složitá situace, ve které nerozhodujete jen Vy, ale také postoje ostatních. Velkou roli tedy hraje např. to, jak moc se dá domluvit právě s jejich otcem (ideálně by se mohl z kontaktu prozatím stáhnout sám) a jeho rodiči. Myslím, že by bylo dobré zajít situaci podrobně probrat osobně do některé z poraden, které poskytují pomoc rodinám závislých, tam byste měla větší prostor na detailní popis a řešení situace.