Mohu pomoci?
Li_thium
Dobrý den,
ráda bych pomohla rodině mého velice blízkého přítele. Scénář je prakticky stejný jako tady již jednou psala uživatelka Tereza s nadpisem \"Pomoc bratrovi\". Je to tak, že bratr mého přítele má diagnostikovanou schizofrenie, která mu propukla v důsledku užívání marihuany. To, jestli schizofrenii opravdu má, je otázkou. Nutno dodat, že alkohol a marihuanu požívá prakticky denně. Poslední dobou se dostavili stavy, kdy vyhrožuje rodině, že ji zabije, v noci nemůže spát a otravuje tím blízké okolí. Není vyloučeno, že nebere i jiné návykové látky. Dochází k svému lékaři, který mu v moči našel stopy drog. U svého ošetřujícího lékaře se podle mě dokáže chovat relativně v pořádku, ale doma (ve svém teritoriu) je pánem. Obtěžuje tím jak mamku, tak taťku. Bojím se, že to brzy dojde do jeho nepříčetnosti a mám strach, jak to nakonec dopadne. Vím, že existuje možnost nedobrovolné hospitalizace. Což je prakticky jediná možnost, protože vyhazov z domu či omezování svobody ho ještě více prohloubit jeho nemoc a co si budeme povídat, to ani jeho mamka nechce. Mohli byste mi jen poradit, zda je nějaká šance být nedobrovolně hospitalizován na delší dobu? Jak je to u soudu, zda si k soudu zvou rodinu, přátele. Zda je napříkad výhodné si jeho stavy deliria nahrát. Vypadá to, jako bychom se ho chtěli zbavit, ale ve skutečnosti mu chceme jen pomoct. jak jemu, tak jeho rodině. Vělice děkuji za odpověď

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den,
v prvé řadě bych vám doporučila obrátit se na lékaře přítelova bratra - a to jak praktika, tak psychiatra - a konzultovat s nimi současnou situaci i další postup. Není od věci upozorňovat je na stav jejich pacienta, případně si jeho chování i nahrát (obzvlášť chová-li se bratr jinak u lékaře a jinak doma).
Neexistuje žádná speciální síť zařízení, která by se věnovala lidem, kteří užívají drogy a zároveň mají psychiatrickou diagnozu (přičemž schizofrenie je jednou z těch komplikovanějších). Často zařízení, které se věnuje psychiatrickým pacientům odmítá přijmout pacienta, který užívá drogy, a naopak. Je tedy pravděpodobné, že budete pomoc hledat obtížně. Nejspíš se nevyhnete opětovné komunikaci s psychiatrem, dalšími lékaři i policií. A i tak je velmi pravděpodobné, že se situace povleče. Realita je taková, že není snadné pomoci člověku, který o pomoc nestojí a ještě k tomu se u lékaře chová "jakž takž". Schizofrenie je nemoc, u které pacient jen těžko získává náhled.
Hospitalizovat dnes někoho proti jeho vůli je velmi obtížné. Většinou se to daří pouze v případě, kdy je dotyčný bezprostředně nebezpečný sobě či někomu jinému. Samotné braní drog není v tomto směru považované za ohrožování zdraví, stejně tak ani vysazení medikace, je tím spíš zjednodušeně řečeno myšleno to, že by se jinak fyzicky skutečně přizabil. Případně může pobyt nařídit soud. Ale to už se dostáváme nad rámec naší poradny. Níže přikládám kontakt na poradnu, kde získáte podrobnější informace.
Pokud máte dostatek sil a energie, pak se pokuste skontaktovat se zařízením v Ostravě, které se věnuje pacientům s psychickým onemocněním. Zkuste tam zajít osobně a proberte situaci ze všech stran. Zjistíte, jaké máte možnosti, co vás čeká, na co musíte počkat, kdy můžete co podniknout, co by čekalo přítelova bratra, kdyby ... a uvidíte, co dál. Níže připojuji kontakty a přeji hodně sil a trpělivosti, nejspíš je budete potřebovat.
Dům duševního zdraví
www.ddz.cz
Skautská 1081
708 00 Ostrava
Tel.: 596 912 009
Tel.: 733 437 735
V případě, že vám nepomohou přímo oni, poproste o kontakt, kam se obrátit. Ale pevně věřím, že se vám ujmou.
Pokud jde o právní stránku věci, pak doporučuji:
Poradna NRZP ČR (Národní rada osob se zdravotním postižením ČR)
30. dubna 2944/1, Ostrava
poradnaostrava@nrzp.cz
tel: (+420) 596 110 282, (+420) 736 751 206
Zde se můžete informovat o právní stránce věci, o možnostech nedobrovolné hospitalizace na popud soudu, případně o omezení svéprávnosti.
Budu ráda, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí a zda se vám daří najít cestu.
S přáním všeho dobrého,
Gabriela M.