Přítel na pervitinu
Noname
Dobrý den, už si nevím rady a potřebovala bych odbornou pomoc. Přítel začal brát před rokem pervitin. Jednou za čas, ne nic hrozného. Bral si za 200 maximálně. Šel čas a můj přítel si začal řešit každý týden. Teď už si vezme klidně za 500-2000. A to má i klidně na 2-4 dny. Jen na parnu je na mě milý a chová se dobře, bez parna nejede nikam na víkend, nespime u sebe, když nemá, protože ho to už prostě nebaví jen tak. Když nemá je pár dní v pohodě, ale pak se z něj stane někdo úplně jiný. Je na mě zlý, nadává mi, neváží si mě, jako bych byla vzduch. Pak si zas dá a je jak beránek. Dělám pro něj první poslední, nechci aby skončil jako feťák, jak mu mám pomoct, když na mě nedává?

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás.
Díky za důvěru a otevřenost, Vaše rozhodnutí kontaktovat odbornou pomoc je tím nejlsmysluplnějším, co můžete v daném čase podniknout.
Samozřejmě by bylo vůbec nejlepší, kdyby se na odborníky obrátil především Váš přítel, protože bez jeho invence je šance na změnu mizivá.
Je těžké účelně pomáhat komukoli, kdo o pomoc nestojí, problém si nepřipouští, nebo pomoc odmítá. Mám na mysli pomoc, která vede ke změně životního stylu.
Z to, co jste napsala, jsem pochopil, že přítel kontaktovat odbornou pomoc zatím nehodlá, tím spíše ji potřebujete Vy.
Bohužel je velmi častým jevem, že blízký, nebo blízcí závislého, a obávám se, že je to i Váš případ, nevhodně volenou pomocí a opečováváním, jen umožňují jeho setrvávání v dalším užívání, a při nejlepších úmyslech tak podporují jeho další propad do ještě hlubší závislosti.
Jestli jste rozhodnutá ve vztahu se závislým setrvávat, podle všeho máte přítele ráda a hodláte vytrvat, existuje riziko, jestli se tak už neděje, že se stanete spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky užívala. To znamená, že přijmete závislostní vzorce chování, ze kterých se Vám už nemusí, bez odporné pomoci, dařit vystoupit. Riskujete, že budete žít život někoho jiného, jen ne ten svůj. Spoluzávislost je nemoc, která má závažné dopady na zdraví, tělesné i duševní, včetně sociálních vztahů. Spoluzávislí často trpí více, než jejich blízcí uživatelé drog.
Doporučuji Vám tedy kontaktovat nejbližší službu, která se zabývá drogovou a závislostní problematikou, pracuje s rodinnými příslušníky, partnery a blízkými uživatelů návykových látek v okolí. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytnuty i anonymně.
Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený specialista navrhne konkrétní kroky, jak ji řešit. Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat, jaká pravidla nastavit a kam už necouvnout. Co můžete udělat pro sebe, abyste si udržela zdravý rozum a byla pevnější v kramflecích, jak se starat o vlastní aktivity, které Vám přinášejí radost.
Co je velmi důležíte, seznámí Vás s možnostmi, jak se můžete pokusit podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám, kontaktu s obornou pomocí a případné léčbě. Získáte pochopení, podporu, pomoc a řadu užitečných informací.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty pošleme. Jak je můžete, podle oblasti a typu služby vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny v rubrice
Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Jestli jste z Prahy, nebo okolí, můžete kontaktovat pracovníky bezplatné, specializované Poradny pro rodiče, partnery a osoby blízké, organizace Sananim, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče, parnery a osoby blízké (PPR) Sananim
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
V Praze úspěšně funguje i řada dalších kvalitních služeb, které poskytují poradenství blízkým uživatelů návykových látek.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak si stojíte, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám i partnerovi vše dobré, ať věci naberou šťastnější směr,
Amrit Sen.