potíže dlouhodobě abstinovat
Slávek
Dobrý den
je mi 40 let. Od cca 17 let jsem byl konzumentem alkoholu. Od počátku jsem byl spíše osamělý piják a pil doma o samotě, do hospody jsem moc nechodil. Pitím jsem často zaháněl pocity smutku a osamocenosti. Pil jsem ve dnech, kdy jsem nemusel do práce nebo o víkendech. Nikdy jsem nepil v práci a ani do práce nechodil opilý, neřídil jsem auto pod vlivem alkoholu V pití jsem pokračoval i poté, co jsem se oženil a založil rodinu. . Asi před 4 roky jsem začal postupně pít téměř každý den a zvyšovat dávky alkoholu což přinášelo riziko zbytkového alkohol druhý den ráno a také se začaly objevovat abstinenční příznaky v podobě zvýšené úzkosti při vystřízlivění. Rozhodl jsem se s pitím skončit a začal docházet k psychologovi. Docházel jsem k němu tři roky a terapie pomohly pouze částečně a přestože po většinu času nepiji nedaří se mi abstinovat úplně. Poslední 2 roky je situace taková, že vždy po zahájení abstinence jsem první dva měsíce celkem v pohodě, užívám si svobody bez alkoholu. na alkohol nemám chuť a ani po něm moc netoužím. Ve volném času se věnuji rodině, sportu, který v období pití zanedbávám, čtu, studuji jazyky a sleduji kvalitní filmy. Pak postupně jakoby začnu ztrácet motivaci a chuť nejen do těchto činností, ale celkově do všeho doma i v práci. Začnu mít potíže s koncentrací a soustředěností, pořád jsem jakoby unavený a podrážděný. Tyto potíže se postupně stupňují, až nakonec abstinenci poruším a začnu zase pít. Ne proto, že mám až takovou touhu pít, ale spíš proto, že mě to uklidní i když vždy po vystřízlivění je můj stav ještě horší než byl před tím než jsem s pitím začal. Po asi 14 dnech se to jakoby srovná a potíže zmírní. Po měsíci a půl až dvou měsících zpočátku občasného ke konci pak každodenního pití mně alkohol přestane chutnat, začnu k němu cítit odpor a zahájím opět zhruba půlroční abstinenci. Takže z celého roku sice piji zhruba jen 2 - 3 měsíce, avšak nepovažuji to za úspěch. Můžete mně poradit jak dál? je možné, že už trpím alkoholovou demencí?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Slávku,
předem vám chci poděkovat za důvěru, se kterou se na naši poradnu obracíte.
S velkou pravděpodobností netrpíte alkoholovou demencí - nicméně abyste měl jistotu, musel byste se podrobit psychiatrickému vyšetření. Osobně, na základě toho, jak jste svou situaci popsal, odhaduji, že se o ni u vás nejedná.
Dokonce to vypadá, že máte na svoje pití poměrně dobrý náhled. Řadu věcí vidíte a uvědomujete si je. Navíc jste schopen říct si o pomoc a nestavíte se odmítavě k pomoci psychologa. Zdá se, že byste rád plně abstinoval, protože současná situace je pro vás neuspokojivá. To vše hraje pro vás.
Zůstává tu však řada nezodpovězených otázek: Jak je to u vás s motivací ke změně? Co vás vlastně vždy přivede k relapsu? Co jste s tím zkoušel dělat a co jak fungovalo? Jediné, co jste zmínil, je 3 roky docházení k psychologovi. Žádná pobytová léčba? Zkušenost se skupinovou nebo rodinnou terapií? Nějaké obtíže z pití plynoucí? Nějaká "zátěž" v rodině - pití, sebevraždy, deprese? Užívání léků? Co na to blízcí?
Nepíšete odkud jste, jinak bych vám rovnou doporučila nějakého odborníka v okolí. Možná by vám více pomohla jiná forma pomoci (skupinová psychoterapie, hlubinná individuální terapie, kognitivně behaviorální terapie, farmaka, anonymní alkoholici, kombinace?), ale to by chtělo podrobnější rozhovor. Možná by nebylo od věci zkusit se znovu obrátit na toho psychologa (probíral jste s ním, že jste nespokojený a jste vůbec stále v kontaktu?), nebo na někoho nového, co myslíte? Chtělo by se vám? Pokud ano, napište, která větší města jsou vám dobře dostupná, pošlu kontakty.
S pozdravem,
Gabriela M.