Detoxifikace
Evik
---Jdu na Detox , jsem závislá na Helexu na kterém mne paní doktorka udržuje už pět let , před půl rokem mi nasadila Lyricu ale přijde mi , že jsem ted spíš závislá na ní , nemohla jsem spat po několika práškách usnu moje denní dávka lyr. je 6-9 tablet , helex se mi podařilo trošku odbourat , můj dotaz je ale jak detoxifikace probíhá , to mi seberou okamžitě všechnny prášky bez nějaké náhrady? Vím co to se mnou dělalo když jsem tyden vynechala . Bylo to hrozné strašné bolesti a cukání ve svalech , bolesti hlavy a zvracení . Prosím mám se na tohle připravit? Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Eviku, zdravím Vás.
Vážím si projevené důvěry. Chápu Vaše potíže, obavy i znepokojení.
Píšete, že jdete na detox. Z dotazu to sice není jasné, ale chápu to tak, že se nejspíš chystáte nastoupit na detox do zdravotnického zařízení. Odpusťe za otázky, ale netuším ani, jestli jste se pro detox rozhodla sama, nebo jestli Vám jej doporučil lékař, ani jestli jste svoje rozhodnutí s lékařem konzultovala.
Důležitou okolností by mohlo být i to, jestli jdete na detox a priori kvůli závislosti na nelegální droze, nebo alkoholu, a Vy se obáváte abstinenčních příznaků na další uživané látky, tedy na benzodiazepiny a léky, které Vám předepisoval lékař, nebo jestli je zásadním a jediným důvodem závislost na zmíněná farmaka.
Je skutečně na pováženou, že Vám lékařka předepisovala Helex tak dlouho, měla by vědět, že doba jeho užívání by neměla, kvůli riziku vzniku závislosti, trvat déle, než 12 týdnů. Navíc, užívání psychofarmak samo o sobě neléčí, ani situaci dlouhodobě neřeší. Pokud jejich užívání zároveň neprovází vhodná terapie, resp. psychoterapie, je tomu spíše naopak.
Nezmiňujete ani, z jakých důvodů Vám je lékařka začala předepisovat, protože jejich "nasazení", navrhuje především odborný lékař, v tomto případě psychiatr. Mám na mysli, jestli se léčíte s úzkostmi, panickou poruchou, fobií, epilepsií, nespavostí, nebo neuropatickou bolestí následkem cukrovky, případně s jinou, nebo jinými nemocemi.
Od toho všeho se bude průběh detoxu odvíjet a lékaři zajisté všechny okolnosti zohlední tak, aby byl průběh detoxu bezpečný, při minimalizovaných útrapách, v případě potřeby s úpravou medikace tak, aby se nezhoršilo Vaše psychické, nebo jiné onemocnění.
Pokud se chystáte vyabstinovat sama, bez lékařské asistence, jde o velmi rizikové rozhodnutí a hazard. Benzodiazepiny, tedy i Helex, mají vysoký závislostní potenciál, včetně fyzické závislosti, to znamená, že abstinenční příznaky mohou být natolik závažné, že člověka ohrozí nejen na fyzickém i psychickém zdraví, ale v krajním případě i na životě. Navíc, pokud trpíte psychickým onemocněním, podle všeho ano, jinak by Vám lékař jen tak psychofarmaka nezačal předepisovat, nebude Vám žádný lékař léky, jako Lyrica, jen tak odebírat.
Takže, jestli podstoupíte detoxifikaci ve zdravotnickém zařízení, můžete s jeho lékaři probrat vše už teď, ještě před nástupem. Dostanete podrobné informace, týkající se postupu a možného průběhu Vašeho detoxu.
Pokud máte v úmyslu podniknout detox svépomocí, neměla byste se do něj pouštět dříve, než si o něm a všech okolnostech Vaší situace promluvíte s psychiatrem, nejlépe s psychiatrem - adiktologem, nebo dalším lékařem.
Doporučuji Vám rovněž kontaktovat odbornou podporu a pomoc, ve Vašem případě odborníky z Terapeutického centra Podané ruce. Jeho služby jsou bezplatné a mohou být poskytnuty i anonymně. Nejlépe je si předem domluvit termín schůzky. V případě akutní krize tam můžete zajít i rovnou, v provozních hodinách. Nemusíte se stydět, pracovníci ocení, že jste dokázala přijít sama.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji bezpečně, účelně a smysluplně řešit, při minimalizaci rizik a útrap. Získáte pochopení, podporu, respekt, užitečné informace, kontakty, případně se můžete domluvit na vhodné terapii po, nebo už před případným detoxem.
Terapeutické centrum Podané ruce
Michalská 2
779 00 Olomouc
Mobil: +420 773 996 916 , + 420 608 229 528
E-mail: terapie.olk@podaneruce.cz
Skype: terapeuticke.centrum.olk
Web: http://www.podaneruce.cz/programy-a-pece/ambulance-adiktologie/
Mapa
Objednání online: zde
Nevím, jestli tušíte, že k vysvobození ze závislosti detox sám o sobě zdaleka nestačí. Aby člověk dokázal abstinenci udržet, měla by po detoxu následovat vhodná terapie, která je vždy během na delší trať.
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak jste na tom, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce, přeji vše dobré, Amrit Sen.