thc
ovoce
Dobry den, rad bych se zeptal jak dlouho po odberu vzorku krve lze zjistit zda byli metabolity aktivni nebo ne. Jde o vzorek odebrany pred 3 mesici. Dekuji

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za otázku.
Úplně si nejsem jistý, jak je Vaše otázka míněná, ale mám pocit, že se asi ptáte na stabilitu kanabinoidů v odebraném vzorku - tudíž odpovím Vám na tuto otázku, pokud se ptáte na něco jiného, pak, prosím, zkuste formulovat svou otázku jinak, rádi znovu odpovíme.
Prvně je si potřeba vyjasnit aktivní a neaktivní, metabolit a původní forma. THC je původní látka, tj. původní forma. Kromě THC obsahuje konopí další ohromné množství kanabinoidů. THC je biologicky aktivní látka, je to hlavní psychoaktivní látka v konopí, která podléhá v těle metabolizmu na aktivní metabolit (11-hydroxy-THC), který rychle podléhá dalším metabolickým dějům za vzniku neaktivní tetrahydrokanabinolovou kyselinu. Obecně lze identifikovat přibližně 100 metabolitů. Nicméně, při stanovení THC a jeho metabolitů se stanovuje hlavně hladina THC a zmíněné kyseliny. Tudíž, jak vyplývá z výše uvedeného, THC (původní forma) je vždy psychoaktivní, kyselina (metabolit) je vždy (psycho)neaktivní. To znamená, že pokud vzorek obsahuje THC pak se jedná o aktivní ovlivnění (v případě řízení vozidla dle nařízení vlády v koncentraci >2 ng/ml THC v séru), pokud obsahuje pouze kyselinu, pak není aktivní ovlivnění a lze jen konstatovat, že jedinec někdy v minulosti užil konopí.
Ke stabilitě kanabinoidů - pokud je vzorek krve odebrán a je z něj separováno sérum, které je v době několika málo hodin zamraženo, pak je možné uchovat takto vzorky po velmi dlouhou dobu. Pokud však vzorek není zamražen, kanabinoidy jsou nestále a velmi rychle se vzorek znehodnocuje. Nicméně laboratoře, které provádí stanovení toto samozřejmě ví a jsou na takové eventuality připravené, mají vypracovány směrnice atd., dle kterých se vzorky uchovávají apod.
Stačí to takto? Pokud jsem Vám odpověděl na jinou otázku, omlouvám, se, zkuste přeformulovat svou a zadat nový dotaz.
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec