pomoc, rada, názor
Tomas
Zdravím,
Jmenu ji se Tomáš, je mi 38 let. V lednu tohoto roku, jsme se dostal k sáčku pervitinu,poprvé jsem vyšnupal 0,5 g během celého měsíce ( malý davky a jen víkendy) to samé v únoru a březnu. Chtěl bych vás požádat o názor, popřípadě o radu. Mám skvělou rodinu a nechci o ni přijít. Zatim nikdo nic netuší,ale obávám se ze bych mohl do toho spadnout vic, pořizuji si 0,5 g na měsíc. Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Tomáši, zdravím Vás.
Děkuji za důvěru. Dobře, že máte chuť řešit svoje užívání. Podle toho, co píšete, se Vám spíš dříve, nebo později, jestli se tak už neděje, mohlo zcela vymknout z rukou. "Zaděláno", na to určitě máte.
Nezmiňujete, jestli marihuanu užíváte současně s pervitinem. Pokud ano, riskujete i psychické poruchy. Drogy jako pervitin, někomu i marihuana, mohou způsobit psychické potíže samy o sobě, případně nastartovat psychické onemocnění. Jejich kombinování, je ale daleko rizikovější.
Internetové poradenství má své limity, neznám Vás, nevím, jak žijete, nakolik Vás a rodinu Vaše užívání omezuje, a jaké má dopady, takže Vám mohu zodpovědně napsat pouze to, že jestli máte svou rodinu radši, než drogy, měl byste se s nimi rozloučit.
Pokud nedokážete dlouhodoběji abstinovat, přesto, že je to opravdu Vaším přáním, měl byste vyhledat odbornou podporu a pomoc.
Aby se člověk dokázal osvobodit z užívání drog, je jako první, bezpomínečný krok, třeba přiznat si, že má s drogami problém.
To jste udělal už tím, že píšete, možná i včas, takže máte naději, že se proces Vaší úzdravy může obejít bez radikálnějších okolností, pobytové léčby, atd. a bez vyhrocených eskapád.
Jako druhý krok, který rovněž nelze obejít, je přiznat tuto skutečnost někomu dalšímu, včetně svých blízkých, přestat zastírat pravdu a balamutit je. Nemám na mysli, že byste měl okamžitě o svém užívání povědět dětem. Někým takovým může být odborník, pracovník služby ve Vašem dosahu, která pracuje s uživateli návykových látek. Ten Vám, kromě jiného, doporučí, jakým způsobem byste o tom měl povědět manželce, nebo partnerce, případně dalším z nejbližších dospělých.
Třetím krokem je, že své rozhodnutí a touhu po změně, podpoříte a potvrdíte dlouhodobým úsilím, směrem k úzdravě. Úzdravou rozumějte spokojený život bez drog, s dobrými vztahy, včetně toho, že budete k ostatním i sobě, fér.
Máte ještě velkou šanci, že Vaše užívání půjde "zvládnout" ambulantně.
Proto Vám doporučuji, abyste co nejdříve telefonicky kontaktoval odborníky, nekteré služby v okolí a domluvil si termín schůzky. Nesejde na tom, jestli půjde o adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo kontaktní centrum.
Tyto služby jsou bezplatné a některé mohou být poskytovány i anonymně. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit. Ať už se rozhodnete pro abstinenci, nebo pro minimalizaci rizik při užívání, dozvíte se, jak na to. Jak rozpoznávat zjevný, ale i skrytý craving - chutě, bažení, jak s ním pracovat, abyste se netrápil více, než je nezbytně třeba a další užitečné informace. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měl vyvarovat.
Nejspíš tušíte, že vše nevyřeší jeden pohovor, ale i po něm se Vám v každém případě uleví. Nemusíte se stydět, pracovníci služby ocení, že jste dokázal přijít sám. Získáte respekt, podporu a pochopení.
Nikdo Vás nebude k ničemu přemlouvat, natož Vás do čehokoli nutit. Případná zakázka bude jen na Vás.
Kontakty:
K-centrum Most k naději o.s.
P. Jilemnického 1929
434 01 Most
Mobil: +420 602 219 372
Telefon: +420 476 102 288
E-mail: ambulance@mostknadeji.cz
Vedoucí programu: PhDr. Dagmar Jandová
E-mail: vedoucí.kcm@mostknadeji.cz
Web: http://www.mostknadeji.eu/most/
http://www.mostknadeji.eu/ustecky-kraj/k-centrum-most/
Psychiatrická ambulance Nemocnice Most
J. E. Purkyně 270
434 64 Most
MUDr. Jana Černá
Telefon: +420 478 032 476
Web: http://www.kzcr.eu/zdravotnicka-pracoviste/psychiatricke-oddeleni.aspx?id=ceda555b-c2e3-414e-91a5-1b9b5da35be2&group=psychiatrie
Užitečné informace k užívání NL najdete na stránkách naší Poradny:
http://www.drogovaporadna.cz/o-drogach-obecne.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy.html
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod.html
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
Připojuji odkaz na stažení testu závislosti (slovensky), který si můžete orientačně vyplnit:
TEST -  Jsem závislý? (PDF)
A na hru "Co dělají drogy v mozku", na naší stránce:
http://starawww.drogovaporadna.cz/drogyamozek.html
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak jste pochodil, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce, hodně štěstí!
Amrit Sen