Sklony k zavislostem
Ell, 27
Dobry den, od svych 20 let mivam problemy se svoji psychikou a trapi mne neprijemne depresivni stavy (nemam potvrzeno od lekare). U psychologa jsem zjistila, ze je to beh na dlouhou trat za nesmyslne penize a k tomu s nezarucenymi vysledky. Asi i z tohoto duvodu se ze me stal chronicky uzivatel marihuany. Muj partner je konzument travy 15 let. Z ruznych duvodu jsme se v unoru lonskeho roku domluvili na zmene a prestali. Meli jsme velky strach z neznama, ale zvladli jsme to bez vetsich fyzickych potizi. Ja jsem ale pocitovala absolutni ztratu zajmu a tzv. smyslu zivota. Nic mne nebavilo, vsechno zahalila sed. V lete jsem pak vyzkousela extazy a stavy mi natolik ucarovali, ze jsem bez vikendu na \"ecku\" nebo \"mku\" nemohla byt. Kvuli neprijemnym dojezdum jsme pak zase \"spadli\" do travy. K tomu jsme oba prisli v rozmezi mesice o praci (ne nasi vinou nebo kvuli drogam). Z toho duvodu jsme si mohli \"dovolit\" konzumovat i vicekrat tydne. Trikrat i pervitin, ktery me zacal fascinovat, ale to muj, v techto vecech jiz zbehly, partner striktne zatrhl. Oslavy Vanoc a Silvestr byly jeste ve velkem, od noveho roku jsme se umirnili, a \"pouze\" kourime travu a jednou za tyden nebo 14 dni extaze obcas i kokain. Pritel si sehnal praci, ale me zatim nikde nechteji. Mam pocit, ze jsem k nicemu a trpim na zmeny nalad. Motam se v kruhu. Rozhodla jsem se, ze to musi jiz prestat a citim u sebe vuli a velkou chut ke zmene. Jiz ctvrty den abstinujeme, ja se valim v horeckach a placich doma a cekam az to odezni. Muzete mi poradit, kam se v Praze obratit, abych tam nepusobila nepatricne? Nejsem preci jenom na tom spatne, jako lide po letite konzumaci tvrdych drog. Mam pocit, ze za muj sklon k zavislostem mohou ty moje \"deprese\", ale nevim si s tim rady. Omlouvam se za zdlouhavy prispevek a dekuji za pripadne rady. Hezky den!

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
chápu Vaše potíže a cením si toho, že jste se odhodlala ke změně. Že půjde o běh na delší trať je pravda, jinak to prostě nejde. Za delší dotaz se omlouvat určitě nemusíte, je fajn, že neházíte flintu do žita.
Nerozumím tomu, proč by měla být Vaše léčba finančně náročná, tedy pokud nemáte na mysli, že byste nastoupila do komunitní léčby. I tak ale, většinu spoluúčasti klienta, tedy úhrady léčby, hradí "sociálka", pokud se zaregistrujete na úřadu práce. Někdy dokonce i 100%.
Ptáte se, kam v Praze zajít. Připojuji kontakty na kvalitní ambulantní služby, s dlouholetou zkušeností a úspěchy.
Nejlépe uděláte, když se telefonicky spojíte s odborníky služby a domluvíte si termín schůzky, V jejich týmech jsou zkušení terapeuti, sociální pracovníci, adiktologové, psychologové i psychiatři, takže máte všechny, které byste případně mohla potřebovat, pod jednou střechou. Nepatřičně se určitě cítit nemusíte, pracovníci služby ocení, že jste dokázala přijít sama.
Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytnuty i anonymně.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám pracovníci služby doporučí konkrétní kroky, jak lépe a bezpečněji abstinenci udržet, jak pracovat s cravingem - chutěmi, bažením, zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Služby poskytují i zdravotní a sociálně právní poradenství, dozvíte se řadu užitečných informací. Dostane se Vám pochopení, podpory, pomoci a respektu.
Uvidíte, že se Vám už po první schůzce uleví. Čím otevřenější dokážete být, tím víc získáte. Nikdo Vás nebude k ničemu přemlouvat, natož Vás do čehokoli nutit.
Můžete si domluvit průběžnější konzultace, nebo zvážit vstup do terapeutického procesu, pokud Vám jej odborníci navrhnou.
Rád bych Vás v rozhodnutí ke změně podpořil, stojí to za to. Jsme v kontaktu s dlouhou řadou klientů, kteří na tom byli podobně, jako Vy, nebo byli ještě v komplikovanějších situacích. Dnes žijí spokojený, šťastný život, dlouhodobě abstinují, s dobrými a plodnými vztahy, rodinými, partnerskými, s přáteli, okolím i se sebou. Jejich přítomnost je pro lidi přínosem a inspirací.
Seberte všechnu energii a kuráž, jednejte. Jednejte dříve, než se Vaše rozhodnutí a dobrý úmysl rozpustí v dalším užívání, nebo utopí v depresi a úzkostech. Můžete jen získat, nemáte co ztratit. Odbornou podporu a pomoc kontaktujte i kdyby, nebo tím spíš, se Vám nepodařilo abstinenci udržet.
Kontakty:
Adiktologická ambulance a ambulantní doléčovací program
Doléčovací centrum Magdaléna-Podolí
Pod Vyšehradem 1
140 00 Praha 4 - Podolí
Vedoucí programu: Jiří Bouška, adiktolog
Mobil: +420 739 639 119
Telefon: +420 241 409 838
E-mail: podoli@magdalena-ops.cz
Web: http://magdalena-ops.eu/index.php/co-nabizi-magdalena-ops/lecba/at-ambulance-praha.html
Specializované ambulantní služby CADAS Sananim
Spálená 12
110 00 Praha 1
Telefon: +420 222 924 245
Mobil: +420 603 831 815
E-mail: cadas@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html
Adiktologická ambulance (AA) Sananim
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 724 521 913
E-mail: klinika@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/adiktologicka-ambulance.html
Denní stacionář (DST) Sananim
Janovského 26
170 00 Praha 7
Telefon: +420 220 803 130
+420 220 800 041
Mobil: +420 605 212 175
E-mail: stacionar@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Přeji Vám hodně štěstí a vše dobré, Amrit Sen.